Tiggeri

Häromdagen skrev nån Aaron Israelsson på Expressen Debatt att en lag mot organiserat tiggeri slår mot romerna, eller zigenarna som min generation lärde oss i skolan att det heter. Idag hakar Aftonbladets ledarsida på, samtidigt som Tant Greddelin lämnar replik.

Och de som hyllade att Disney var framme med saxen och gav oss en ‘vit jul’ befriad från negrer och judar på TV, borde förstås gå i taket över de negativa etniska stereotyper vi bjuds på i den här debatten. Men jag skulle tro att de snarare hyllar Daniel Swedin när han som slutkläm skriver:

Som det ser ut nu kommer Moderaternas förslag om att förbjuda organiserat tiggeri bara att försvåra romernas utkomst och slå mot den romska familjestrukturen. (Daniel Swedin på Aftonbladet ledarsida)

Även om det förmodligen är korrekt i sak att de flesta tiggare i Sverige är utländska zigenare, så är ovanstående ungefär lika korkat och fördomsfullt som det skulle vara med ett påstående att sexköpslagen slår mot baltiska kvinnors försörjningsmöjligheter. Jag ser för övrigt ett antal paralleller där. Det finns väl bara ett ‘yrke’, förutom tjuv eller rånare, som är mer stigmatiserat än prostitution och det är tiggeri, eftersom tiggaren inte ens erbjuder någon slags motprestation för betalningen. Syftet med sexköpslagen påstås vara att bekämpa trafficking och människohandel och där torde tiggeri vara lika nära relaterat.

Ask vill inte förbjuda själva tiggeriet, bara komma åt dem som agerar ‘hallick’ åt tiggarna, så som koppleri men inte prostitution var förbjudet långt innan sexköpslagen kom till. Jag såg nån bra tweet häromdagen, jag minns inte var, men det gick ut på att det i konsekvensens namn borde bli straffbart att ge pengar till tiggare, precis som det idag är straffbart att ge pengar till prostituerade. Och enligt Magnus Hedmans hovrättsdom är det ju rentav straffbart att ha gratis sex med hårdsminkade kvinnor som talar med utländsk brytning, ett signalement som stämmer överens med en handfull tjejer i varje svensk gymnasieklass. Så det vore ju en logisk konsekvens att göra som twittraren föreslår, om de nu menar allvar med sexköpslagens koppling till trafficking.

Jag har aldrig gett pengar till tiggare i Sverige. Kanske nån enstaka gång i andra länder med sämre skyddsnät än vad vi har. Jag ser det inte som min uppgift att agera socialtjänst åt östeuropa. Men vid besök i huvudstaden har det hänt att jag funderat på att ta en bunt Platsjournalen på Centralen och dela ut bland tiggarna när jag passerar Drottninggatan. Eller köpa en påse äpplen och ge dom varsitt. Däremot ger jag ofta pengar till duktiga gatumusikanter, även zigenska, eftersom det är en rumsren form av tiggeri som sprider glädje och förbättrar stadsbilden snarare än försämrar den.

Blogglänkar: Ann-Mari Maukonen, Ann Helena Rudberg,

3 tankar på “Tiggeri

  1. Besökte Oslo i augusti och där såg det ut som hemma med små gummor och gubbar – gissningsvis rumänska zigenare – på trottoarerna. MEN det fanns en skillnad. De flesta hade en gammal begagnad badrumsvåg framför sig på trottoaren. Av norska vänner har jag fått förklaringen att de då inte kan räknas som tiggeri eftersom de då (åtminstone skenbart) erbjuder en tjänst – att väga sig. Kan inte staten kräva dem på moms då och maskinstämplat kvitto?

Lämna en kommentar