Frontslits

Ikväll var sista delfinalen i Melodifestivalen. Jag myntar härmed ett nytt ord i svenska språket, som inte ens finns på Google ännu: frontslits. Minns var ni läste det först! Tabloiderna brukar på fullt allvar betygsätta deltagarnas klädsel och jag kan gissa att Army of Lovers fick sina fiskar varma, men Alcazar som var pausunderhållning slapp undan granskningen. Tros-chock skulle väl tabloiderna kalla det som ena tjejen i Alcazar visade. En kortkort ‘klänning’, där slitsen satt i fronten och gick nästan upp till naveln. Sen hade hon ganska breda trosor under, men ändå. T.o.m. Lill Lindfors torde rodna över sånt. Bilder på spektaklet får ni söka upp själva. De pryda kanske klagar på ‘sexualiseringen av det offentliga rummet’.

Jag har en gång delat mikrofon med Andreas och Magnus i Alcazar på Wallmans Karaoke-pub i Stockholm och det var ju rätt kul, jag har inget emot dem på något sätt. Artistiskt och musikalist är de riktigt bra.

Hur som helst, hittills är Louise Hoffsten den enda kvinnliga finalisten i Melodifestivalen. Det är männens år i år. Jag förväntar mig att min misandri-lista fylls av raljerande kommentarer över detta faktum den närmsta veckan. Hittills i kväll har jag dock inte hittat något som uppfyller kriterierna, till skillnad från förra lördagen. Å andra sidan är Lousie Hoffsten den enda av finalisterna jag själv någonsin köpt en skiva av, och inte bara en utan ett helt dussin album. Hon har de senaste 25 åren varit en av mina absoluta favoriter bland Sveriges artister. Tyvärr tyckte jag dock inte om den låten hon sjöng i årets Melodifestival, så jag kommer nog inte att hålla på henne där.

Åter till ämnet sexualiseringen av det offentliga rummet. Nedanstående outfit har någon sprungit på i tunnelbanan. Är My Vingren underrättad?

Sexualisering i kollektivtrafiken

PS: Allas vår idol Tanja Bergkvist har bloggat idag. Numera är det lika vanligt och har samma genomslag som en meteoritkrasch.

7 tankar på “Frontslits

  1. Christer Björkman yrar om någon Loreen-effekt men sanningen är nog att de låtar som de kvinnliga soloartisterna sjöng höll en mycket låg nivå. Minns någon ens hur någon av de låtarna gick? Sen är Louise Hoffsten kommentar klockren, http://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/louise-hoffsten-blev-bara-killar-och-gubbar/.

    ”Jag tycker inte att det är en stor grej. Jag är ingen manshatare, jag gillar ju snubbar. Det är det här svenska folket vill ha.”

  2. Lol, dagens googlingar till bloggen är nog ganska lågfrekventa ordkombinationer. Google kartlägger våra innersta tankar:

    – ‘fridah jönsson idiot’
    – ‘sex i bunkeflostrand tjej knulla nu’

Lämna en kommentar