Efterlängtad comeback

Min väg till samhällsbloggandet har varit krokig. Jag hade en annan blogg för några år sen, där jag blandade privatliv och samhällsfrågor ganska friskt. Men det kändes inte så bekvämt att posta bilder på sina barn på samma ställe som man postar åsikter i kontroversiella frågor. Hur som helst så är jag bekant med en mode- och mammabloggerska som skrev att hon läst Monica Antonssons motbok till Liza Marklunds Gömda. Jag hade alltid ställt mig skeptisk till skriverierna om Gömda, så jag gick in på Flashback och satte mig in i vad saken gick ut på, i den kilometerlånga tråden som pågick där. Till skillnad från de stora medierna som gärna tiger ihjäl kontroversiella saker så fick man där svart på vitt. Hela boken var bluff och båg. Denna ‘dokumentärroman’ som använts som debattunderlag i Riksdagen m.m. och kanske påverkat lagstiftningen, byggde på lögner! Jag började läsa bloggar – Daddys, Medborgarperspektiv m.fl. och insåg att det fanns ett alternativ till den förljugna journalistiken. Som jag skrivit tidigare, är det på idéella bloggar som den grävande journalistiken i kontroversiella frågor publiceras idag.

En dag länkade nån på Flashback till Tanja Bergkvist. En ny värld öppnade sig. Tanja måste vara Sveriges mest intelligenta kvinna. Enligt min teori om normalfördelnings-kurvan finns det ett fåtal män i Sverige som är smartare än Tanja, men ingen av dem tycks syssla med samhällsbloggande. Eller nja, jag följde faktiskt Peter Englunds blogg i samma veva, och genom kommentarsfältet provocerade jag honom att ge sig in i Gömda-debatten med ett episkt inlägg där han sågade skiten, men av tidsbrist slutade han senare blogga när han blev ständig sekreterare i Svenska Akademin.

Från Tanja hittade jag vidare till nyligen avhoppade Ström och Billing, som p.g.a. sitt frekventa bloggande och välbesökta kommentarsfält bjöd på intensiva diskussioner i flera års tid runt den spirande Ekvalismen (Jämställdism/Jämställdhet 2.0 enligt Ström och Billing). Men trots dessa herrars goda utbildningar som civilingenjör och psykiatri-läkare, så spelar matematiklektor Tanja i en högre division. Till vardags sysslar hon med att utbilda såna som dem. Med elak sarkasm, knivskarpt intellekt och en stor portion humor, så klär hon av genusvetenskapen och visar att kejsarinnan är naken. Tyvärr har hon som ensamstående mor med krävande jobb, inte tid att blogga lika ofta som Sverige skulle behöva hennes kloka ord, men ikväll har hon postat sitt första inlägg på ett halvår. Välkommen tillbaka, Tanja!

Tanja uppmärksammade oss bl.a. på genustrumpeten

7 thoughts on “Efterlängtad comeback

  1. Genustrumpeten är bara bäst, liksom Tanja. Apropå medborgarjournalistik så smids det planer i kulisserna så smått. Kontakta mig på mailen, eller via något kontaktformulär på Daddys om du är intresserad av att veta mer.Det sunda förnuftet behöver kraftsamla i denna för nationen prekära sits. Dom tror dom har vunnit nu när Ström och Billing dragit sig ur debatten. Det vore synd om dom skulle behöva leva med den illusionen för länge. Då riskerar den att förvandlas till en vanföreställning.

    Sanningen går inte att stoppa då den väl börjat sippra ut. Man kan ju täta läckor, men då uppstår det nya annorstädes. Några av oss har funderat på om det inte är dags att vrida på kranarna lite nu.

  2. Och du, Antonsson, passa dig för henne. Hon har blivit helgalen. MA driver nu den vidrigaste feminist och överlevarbloggen i hela Sverige, och tanten väjer inte för någonting för att krossa sina inbillade fiender i mans och pappa rörelsen. Och då menar jag det verkligen.

    • Varför tror du att jag undlåtit att länka till henne i detta inlägg, trots att hennes blogg var en av de jag läste regelbundet när det begav sig? Jag är väl medveten om att hennes blogg återfallit till den smutsiga veckotidningsjournalistik hon sysslade med innan hon skrev boken om Gömda.

      • Tanja Bergkvists come back just nu måste ses som en av världens bästa tajmingar!

        På tal om det vi tidigare har varit inne på, att det verkar vara rätt
        ”jämställt” i de här kretsarna. Många feminister hävdar ju gärna att män är rädda för starka kvinnor. Med tanke på den beundran Tanja får från många män så vill jag bara åt det påståendet säga: Pffff!

  3. Ping: Genus och statistik | Bashflak

Kommentera

