Newsmill refuserar mansfrågorna

Idag hade ni kunnat få veta vad jag heter och hur jag ser ut. Men tji fick ni, för Newsmill refuserade den artikel jag skrev igår, som jag efter lite finputsning postade till dem på lunchrasten idag.

Efter två timmar kom svaret:

Intressant ämne, men texten är väl svepande och svepig. Du underbygger exempelvis inte påståenden och behandlar ämnena väl översiktligt och utan konkretion. Vi tackar nej till texten. (Newsmills redaktion i mail till mig)

Jag blev ganska konfunderad, eftersom jag själv var väldigt nöjd med vad jag presterat. Newsmill brukar ju ha högt i tak och man blir förundrad över hur många dåligt underbyggda påståenden de släppt fram genom åren. Så jag ska analysera varje stycke och se vad som kan ha gått fel. Jag börjar med att titta på deras riktlinjer och hittar inte direkt något jag brutit mot där. Väldigt subjektivt och godtyckligt regelbrott i så fall.

I dag 19 november är det den Internationella Mansdagen, vars syfte bl.a är att mansfrågor ska uppmärksammas. Kvinnornas motsvarighet 8 mars får väldigt mycket uppmärksamhet, medan mansdagen mer eller mindre tigs ihjäl av medierna. Och så här vid lunchtid är det fortfarande väldigt tunnsått med artiklar på ämnet i dagspressen. Kanske hänger det samman med punkt 1 nedan? Personer som driver mansfrågor motarbetas ofta med mobbing, hån och smutsiga metoder, även i demokratiska västländer. Vilka är då de viktigaste mansfrågorna i Sverige? Enligt min åsikt är det följande tre:

Ja, hur underbygger man påståendet att det är tunnsått med artiklar om mansdagen i dagspressen? Jag borde kanske länkat till de nästan obefintliga artiklarna? 🙂

1) Misandrin i svenska massmedier.

Det går knappt en vecka utan att man läser eller hör ord som gubbvälde eller uttryck som vit medelålders man i nedsättande kontext, både på nyhetsplats och betalda åsiktskrönikor i svenska medier. Och även i de artiklar som är mer diplomatiska med vokabulären är det vanligt att vi matas med den kollektiva skulden, där män som grupp beskylls för olika saker. Men skuld och ära är indiviuellt kopplade, inte kollektiva. Misandrin är ett problem som måste bearbetas innan det blir möjligt att på allvar skapa opinion för mer konkreta mansfrågor. Jag brukar skämtsamt säga att vi inte ska ge oss förrän jordgubben möter samma språkliga öde som negerbollen.

Metodiken för att nå dit, kan vara att bearbeta ansvariga utgivare via mail och debattartiklar, för att hamra in att misandri är lika oacceptabelt som andra typer av sexism. Ett verktyg i chefsredaktörernas hand kan vara att före publicering köra alla artiklar genom bloggaren Matte Matiks geniala Transgenusmotor och se om de fortfarande håller för publicering. En manuell variant kan vara att sätta något av orden svart eller judisk före varje förekomst av ordet man i en artikel. Om artikeln då känns hatisk, bör den refuseras om utgivaren ska ha hedern i behåll.

Här ser jag inte hur jag skulle kunnat vara mer konkret utan att samtidigt nämna skribenter vid namn, vilket skulle sänka nivån på min artikel till onödig pajkastning. De skyldiga personerna är förhoppningsvis väl medvetna om det själva, så det behövs inga exempel. Alla som läser tidningar regelbundet vet vad jag menar.

2) Formell mansdiskriminering i svensk myndighetsutövning.

Större delen av Pär Ströms senaste bok Mansförbjudet handlar om detta, där han svart på vitt radar upp hundratals exempel på hur svensk lagstiftning och svenska myndigheter diskriminerar män i officiella regler och lagar. Det är samtidigt den mansfråga som är lättast att lösa, om man bara vill. Skriv om reglerna, inför könsneutral lagstiftning, så är problemet löst. Senast i oktober 2014 bör de sista ändringarna vara genomförda, när den nyvalda Riksdagen samlas för att klubba genom den grundlagsändring som i så fall måste påbörjas under innevarande mandatperiod. Lätt som en plätt, eller hur?

Det är nog på denna punkten jag har störst anledning att vara självkritisk. Eftersom jag själv deltagit i den här debatten i flera år har jag blivit lite hemmablind och inbillar mig att alla fullföljer sin medborgerliga plikt att känna till Sveriges lagar. Jag borde förstås ha räknat upp några av de mest flagranta exemplen som nämns i Pärs bok, med länkar till berörda myndigheters hemsidor.

3) Pojkarna halkar efter i skolan.

Detta är nog den svåraste och mest abstrakta av de tre viktigaste mansfrågorna. Att pojkar halkar efter i skolan är välkänt, vad det beror på är omdebatterat. Denna fråga kommer bl.a. att analyseras av regeringens nystartade mansutredning. Feminister påstår att pojkar har en antipluggkultur, utan att dra analysen längre och undersöka var den i så fall kommer ifrån. Är det månne dagisfröknarna som pådyvlar pojkarna den kulturen innan de börjar skolan?

Jag tror problemet ligger i att skolan och pedagogiken anpassats alltmer för flickors sätt att vara och att pojkar förväntas agera som om de vore flickor. Det finns t.ex. undersökningar som visar att pojkar presterar signifikant mycket bättre i matematik, svenska och engelska om de får ha gymnastik varje dag, för när de sprungit av sig har de lättare att sitta still och lyssna. Flickor däremot, kan i regel sitta still och lyssna även utan att de fått springa först. En annan faktor är att många pojkar presterar bättre om en uppgift har tävlingskaraktär, vilket inte sker i samma utsträckning som förr.

Det finns även de som påstår att det förekommer ren betygsdiskriminering, eftersom pojkar presterar lika bra som flickor på de centrala proven men ändå får sämre betyg. Ett sånt påstående kan dock vara svårt att bevisa, på samma sätt som en rad påståenden om kvinnodiskriminering är svåra att bevisa (men i vissa fall lätta att motbevisa).

En majoritet av lärarkåren är kvinnor och ett problem kan vara att det saknas vuxna manliga förebilder för barnen. Vissa barn från trasiga familjer träffar knappt en vuxen man under hela sin uppväxt. Det finns få yrken där könet har ett egenvärde, men jag tror att läraryrket är ett undantag. Det måste inte vara 50/50, men på varje skola och i varje barngrupp bör det finnas lärare av båda könen. Ett av syftena med Inernationella Mansdagen är att lyfta fram manliga förebilder på gräsrotsnivå. Jag vill här lyfta fram Mats Olsson på Malmö Högskola, som jobbar enträget för att öka andelen manliga pedagoger.

Jag ser inte hur jag skulle kunna konkretisera och bygga på med fler källor i detta stycket, utan att stycket samtidigt skulle bli olidligt långt och förlora stinget. Det finns en delikat balansgång mellan läsbarhet och saklighet. En allmänbildad publik förväntas helt enkelt känna till vissa grundläggande fakta.

Det finns många fler mansfrågor som skulle kunna belysas, t.ex. dödsfall på arbetsplatser, självmord, ensamhet, hemlöshet o.s.v, där män är kraftigt överrepresenterade. Men för mig handlar inte jämställdhet om siffror från SCB. Det handlar om att män och kvinnor ska ha lika rättigheter, lika skyldigheter och lika värde.

Slutklämmen som tillkom under dagens lunchrast, är jag väldigt nöjd med. Samtidigt är den självförklarande vad gäller svepande formuleringar.

I skrivande stund har Newsmill inte släppt in en enda ny artikel i något ämne sen jag postade min text för 8 timmar sedan, så det vore kanske foliehattsvarning på en beskyllning att de specifikt skulle refusera mansfrågor. Men eftersom Newsmills tidigare chefsredaktör PM Nilsson är utsedd till regeringens särskilda utredare i mansfrågor, kunde man kanske förvänta sig att han skrev något själv på den Internationella Mansdagen?

12 thoughts on “Newsmill refuserar mansfrågorna

  1. ”texten är väl svepande och svepig.” Vad f-n är svepig? Är det ett korrekt ord? Och det verkar ju betyda ungefär samma sak som svepande vilket gör att de repeterar sig. Vad har de för folk på sin redaktion som inte kan uttrycka sig korrekt?

  2. ”Svepigheten” som det refereras till kan måhända ha sitt ursprung i det faktum att din artikel var en mustig gryta av många viktiga mansfrågor. Allt du skrev är korrekt och bra skrivet, men ditt ”take-home message” drunknade tyvärr.

    Frågan jag ställde mig när jag läste din artikel är vad den enskilt viktigaste mansfrågan är egentligen?

    Newsmill är inte relevant längre.sedan de stängde kommentarsfunktionen på sajten. Grovt räknat har de tappat mer än hundra placeringar sedan dess (källa: alexa.com).

    • För mig är den viktigaste mansfrågan punkt 1) Misandrin i svenska massmedier, eftersom den måste lösas innan det på allvar går att bilda opinion för de mer konkreta frågorna. Så länge det hindret finns kvar så blir alla andra ansträngningar bara slag i luften.

      Jag är medveten om att Newsmill tappat status efter att de stängde sin ‘Pissränna‘. Men jag valde ändå att försöka få in texten där, eftersom de dels brukar ha högt i tak och dels brukar vara ganska snabba på att publicera. En artikel om Mansdagen är färskvara och jag var sent ute.

      • Problemet med Newsmill och alla andra gammelmedia är inte att det är brist på takhöjd utan att man har sopat så mycket skit under mattan att man står dubbelvikt upp under taket nu för tiden 🙂

  3. Ge inte upp, alla författare blir refuserade i början. Jag tror att Newsmill är relativt positiva till okända författare, men om man inte har ett känt namn eller etablerad position är det enbart argumenten man kan hävda sig med. Be gärna en ”kritisk vän” läsa igenom din text i förväg för att förbättra eventuella svagheter som du möjligen förbisett. Lycka till!

    • Ja, de tycks fästa minst lika stor vikt vid VEM som skriver något som VAD som skrivs, vilket är helt absurt.

      Jag skrev att jag varit man i hela mitt vuxna liv och deltagigt flitigt i jämställdhetsdebatten de senaste åren, vilket tydligen inte var tillräckligt fint.

      • Strunta i vad som anses fint, det du kan påverka är VAD som skrivs. Redaktören har journalistisk erfarenhet och vill ha väl skrivna texter om ämnen de tycker är viktiga. I detta fall efterlyste de konkreta, tydliga exempel för sina läsare.

  4. Ping: Mansdagen 2013 | Bashflak

Kommentera

