Olika val

Idag efter jobbet ska jag repa med mitt rockband till långt in på natten, så då finns ingen tid att skriva något långt genomtänkt inlägg. I stället får ni en liten cartoon för eftertanke.

Mina tankar går till diskussionen mellan Kitty Jutbring och Pär Ström på SvT Debatt för två år sedan (hittar inga klipp på Youtube eller SvT Play, och transkriberar därför ur minnet).

Kitty: Tonårstjejer måste ju gå upp jättetidigt för att hinna sminka sig innan de går till skolan!

Pär: Men låt bli!

Och precis så är det – helt frivilligt, var och en väljer själv vad den vill göra i livet. Pär skriver mer om det i ett av sina bästa blogginlägg.

Men stora delar av våra könsroller bestäms av det motsatta könets sexuella preferenser. Vissa beteenden och prestationer belönas sexuellt. Det går utmärkt att bryta mot könsrollerna och prioritera andra saker i livet, men den som gör det tvingas samtidigt att betala det sociala priset. En kille som skiter i att prestera eller skaffa sig socioekonomisk status på ett eller annat sätt, får svårt att hitta en tjej han vill ha. Motsvarande gäller en tjej som skiter i sitt utseende, fast inte alls i samma utsträckning. Tjejen med ‘bad hair day’ ovan, får garanterat ligga ändå om hon bara är tillräckligt empatisk. Vi bedöms enligt olika kriterier av motsatta könet, vilket förmodligen ligger delvis genetiskt programmerat via evolutionspsykologin och därmed inte går att göra så mycket åt, såvida vi inte är medvetna om det och klarar att förstå varför vi känner som vi gör. Den som förnekar sin biologi kommer samtidigt att styras av den.

Grovt räknat kan man säga att kvinnor bedöms efter skönhet och empati, medan män bedöms efter förmågan att försörja och beskydda, egenskaper som fram till nu varit viktiga under spädbarnsåren då de rent biologiska könsrollerna ställs på sin spets. Och fram tills nyligen så har föräldrarnas spädbarnsår i princip omfattat hela perioden från den egna puberteten till döden. Evolutionen har inte hunnit anpassa sig till lugna villaområden, föräldraförsäkringar och bröstpumpar. Könsrollerna i samband med partnerval har inte lämnat sin biologiska grund, och kommer förmodligen aldrig att göra det. Inte ens inbitna feminister brukar bryta mönstret vid val av partner. Se t.ex. på Ulrica Messing, som först var socialdemokratisk jämställdhetsminister, sen gifte om sig med en rik man och blev hemmafru. (Fast riksdagspensionen sved nog inte heller i plånboken).

Detta blev ganska långt ändå, eftersom jag skrev det i förväg med tidsinställning, men nu får det vara nog för den här gången. Mer om detta ämne i ett framtida inlägg.

5 thoughts on “Olika val

  1. Skrev om det igår, mäns krav på prestation. Precis som du säger kan man lägga sig ner och gråta över det här eller acceptera faktum – kvinnor vill ha män som presterar, och sedan bestämma sig för om man tycker det är värt att göra på det viset, om man vill lägga så mycket energi på att göra sig attraktiv för det motsatta könet. Det tror jag att de flesta av oss faktiskt tycker att det är, det ligger i våra gener. Därför jag inte tycker att män ska oja sig alltför mycket över våra prestationskrav (samma sak gäller för kvinnors utseendekrav), män tycker om att bygga saker. Vi bygger saker och sen dör vi. För att vi vill, för att vi kan, för att det gör oss stolta, för att kvinnor vill att vi ska göra det, för att det ger oss värde. Och så vidare…

    Däremot är det väldigt viktigt att män inser värdet i sin kapacitet, män ska inte göra detta utan att få något tillbaka (om vi nu inte VILL ge bort något gratis). Vi kan välja att låta andra ta del av detta, men det ska vara medvetet. Skuldbeläggandet och nedvärderandet av män i samhället gör dock att män tror att de måste kompensera genom att vara goda, eftersom de är del ett ondskefullt kollektiv. Tvärtom, samhällets infrastruktur skulle stanna omgående om det inte vore för mäns muskelstyrka och vilja att bygga. Män är bra, kvinnor är bra, och män och kvinnor är fantastiska när de jobbar tillsammans. Det är dit jag vill, att vi ska stå och oja och beklaga oss på var sin sida är ingen vits i det långa loppet (men visst är det härligt att få gnälla av sig ibland ;-).

  2. Hmm, jag undrar om skillnaden i tid som läggs på utseendet är särskilt stor i de yngre generationerna längre. I min bekantskapskrets trimmar de flesta killarna håret under armarna, vaxar bröstet/ryggen, lägger ner massa tid på håret, använder ansiktskrämer, ansiktsmasker,täcker finnar, springer på gymmet för att skaffa tvättbräda, är noggranna med sina kläder etc.. Jag själv är oftast klar före min kille för han testar olika outfits så länge innan vi ska väg 🙂 Sen har jag för mig att även plastikoperationer och botox mm ökar bland männen.

    • Ja, skönhet är förstås inte oviktigt för män heller, ju fler pluspoäng hos motsatta könet desto bättre. Men en snygg man utan övriga ambitioner lär inte hitta någon rik kvinna som vill försörja honom. Snygga kvinnor som blir försörjda av rika män är dock inte helt ovanligt.

      Sen är ju en hel del av skönhetshetsen, särskilt bland kvinnor, ett sätt att definiera den interna hackordningen. Ta det här med mode. För kvinnor är kläderna statusmarkörer gentemot andra kvinnor, för män är kvinnors kläder några jävla tygbitar som är i vägen när man ska ha sex.

      Killars motsvarighet är väl bilar. De tror att de imponerar på brudarna, men det är lika mycket polarna som ska bli imponerade. Kvinnorna trånar sen inte efter mannen för att han har snyggast bil, utan för att han har högst status bland männen.

      • Ja absolut, jag håller med dig. jag tycker att alla kommentarer och nu på senare tid blogginlägg som jag läst av dig är jättebra. Men jag blir bara så irriterad när jag hör personer, (dvs även Pär Ström) som kommer och påstår att kvinnor hamnar efter i karriären för att de måste( från de som tror ”patriakatet” tvingar dom) eller vill (från de som tror kvinnor har egen vilja) lägga sån tid på sitt utseende. Detta eftersom dels tar det faktiskt inte så himla lång tid samt att killar lägger en hel del tid på sitt utseende också nuförtiden. Jag förstår helt enkelt inte hur man kan komma med ett sånt för mig idiotiskt påstående att bara för att jag sminkar mig så hamnar jag på efterkälken i karriären, då kan man ju lika gärna säga att män äter mer vilket tar längre tid så då hamnar de också på efterkälken osv, 🙂

  3. Ping: Dödsfall vid obetalt hemarbete | Bashflak

Kommentera

