Svevia, var god röj

Jag hade egentligen tänkt skriva ett långt och brett inlägg om privatisering vs statlig/landsting/kommunal drift inom olika områden, men p.g.a det aktuella läget så kommer jag att fokusera på ett område, nämligen snöröjning, och bara beröra resten ytligt.

Jag är gammal nog att ha upplevt både offentlig drift och privat drift på de flesta serviceområden – el, telefon, pensionsförvaltning, sjukvård, skolor, vägar, you name it. Och trots att jag alltid röstat blått och pendlar mellan konservatism och liberalism, så vill jag nog hävda att just infrastruktur fungerar bättre och bekvämare för kunderna om den förvaltas offentligt. Tanken med att privatisera och konkurrensutsätta verksamhet är att det ska bli billigare för oss kunder, när fler aktörer slåss om budet.

Och det blir det kanske, i just den budgetkakan som ska spenderas på t.ex. snöröjning. Men samtidigt finns stor risk att det blir en suboptimering, d.v.s. kontraproduktivt. I fallet med snöröjningen så är konsekvenserna av bristfällig snöröjning mycket dyrare för samhället som helhet, än vad det hade kostat att göra jobbet ordentligt från början. Folk blir sena till jobbet, det sker fler olyckor o.s.v.

I min kommun har avtalet för snöröjningen tecknats med statliga men konkurrensutsatta Svevia, tidigare Vägverket. Och jag vill påstå att servicenivån försämrats något oerhört sedan kommunen lämnade ifrån sig ansvaret. Förr i tiden körde dom ut så fort det började snöa och jag tror varje anställd hade sitt eget ansvarsområde att hålla efter, så man kände personen som körde maskinen. Därmed kunde man gå ut och flytta bilarna när han var i närheten, så fattade han vinken plogade bort snövallen han lagt upp bakom vår parkeringsplats. Nu kör de bara vidare trots att jag vinkar och pekar. Att röja bort en sån vall med skyffel och muskelkraft kräver sin man, vilket jag ofta måste göra nu för tiden. Det kan mycket väl bli min död en dag.

Numera står det i avtalet att cykel- och gångvägar ska röjas inom 3 timmar vid 4 cm snödjup, prioriterade bilvägar (t.ex. den där jag bor) inom samma tid vid 8 cm snödjup och övriga vägar inom 12 timmar vid 8 cm snö. Problemet just nu är att det bara kommit typ 7 cm snö hittills, så de har inte gjort ett skit på 5 dagar. Det har snöat, tinat lite grann, snöat igen och frusit, så det har bildats djupa spår och isvallar i vägbanan som borde hyvlas bort. Men icke, är det 7 cm snödjup i genomsnitt så är det, för det står ju 8 cm i avtalet. Och i denna landsänden har de inte ens någon klass-1 eller klass-2 varning att skylla på. Jag hoppas de inte suttit i fikarummet och rullat tummarna under tiden, utan att de prioriterat andra arbetsuppgifter som mina skattepengar också ska räcka till. Detta är nog tredje eller fjärde vintern i rad vi upplever samma skit.

Det finns svenska företag som kan hantera snö

Det finns svenska företag som kan hantera snö, helt gratis

Uppdatering: Nu kl 22 på fredagskvällen har det snöat oavbrutet de senaste 16 timmarna. De första 5 cm snö föll redan i lördags kväll. Fortfarande har ingen plogbil besökt min gata innevarande vintersäsong, trots att avtalet säger att gatan ska plogas inom 3 timmar vid ett snödjup på 8 cm.

One thought on “Svevia, var god röj

Kommentera

