Mannens lott

I morse hade det fallit över 30 cm nysnö där jag bor. Bitvis var det fullständigt kaos, när Svevia inte hunnit göra jobbet klart, utan hade spärrat av smågator med höga snövallar, så att jag fick köra runt och leta vilka vägar som var plogade för att komma till dagis. Men först fick jag förstås spendera 45 minuter på att göra gården framkomlig samt skotta fram bilen.

Under färden såg jag ett dussintal privatpersoner som skottade snö. Hur tror ni könsfördelningen bland dessa såg ut? 100% män. Samma sak bland Svevias personal, både de som körde plogmaskinerna och de som handskottade dagisgården.

Med tanke på att det primära målet i svensk jämställdhetspolitik är att det ska vara lika många av varje sort överallt, så är det märkligt att det är så tyst bland feministerna en dag som denna. Fast de har väl fullt upp med att skriva debattartiklar i DN och AB om gubbarna som får Nobelpris. Apex fallacy var ordet.

Man at work

10 thoughts on “Mannens lott

  1. Påminner om när vi lade om taket för några år sedan. Efter 1 vecka var min sambo missnöjd med sin lott att serva oss med mat och fika. Då erbjöd jag mig raskt att jag kunde sköta mat och fika, men då fick hon ta hand om att byta tak. Och se det gick liksom inte plötsligt.
    Hon ville nog slippa laga mat, och slippa byta tak för att göra det hon själv ville. Och där tror jag tjejer är duktigare än vi killar. Vi tenderar att göra det som måste göras, före det vi vill göra.
    Och vi gör kanske för mycket Snöskottning och sådant, som kvinnorna egentligen kunde sköta lika bra själva?
    MVH

    • Orsaken till att hustrun inte skottat gården, enligt henne själv, var att hon började jobbet så okristligt tidigt att vägarna inte hunnit plogas alls, så det var lika mycket snö på gatan som på gården. Så varför skotta de första tio metrarna när hon måste färdas genom två km djupsnö till? Trots Svevias avtal att alla cykelvägar ska plogas inom 3 timmar vid 4 cm snö, så hängde de inte med i snöstormen, så hustrun dumpade cykeln halvvägs och pulsade till fots genom snön i stället. När hon såg en maskin från Svevia gav hon fingret, fast det kostar ju inget om man har tumvantar på sig.

  2. Ping: Pingvinberget | Bashflak

  3. Ping: Ridderlig snöröjning | Bashflak

  4. Ping: Bajsmail | Bashflak

  5. Ping: Kvinnans lott | Bashflak

Kommentera

