Muttor mot Mursi

I tisdags offentliggjordes resultatet av Egyptens folkomröstning om ny konstitution, vilket visade att den fick stöd av majoriteten av de röstande. Jag har inte läst den och tänker inte sätta mig in i dess detaljer, det får de sköta själva. I stället kommer jag att filosofera lite om allt rabalder som varit runt omkring. I min mening verkar det som om Egyptierna inte förstått hur demokrati fungerar. Har majoriteten av väljarkåren valt på ett visst sätt, är det brist på respekt för demokratin att gå ut och protestera mot valresultatet. Fast sånt har vi förstås sett exempel på även i svensk politik under innevarande mandatperiod.

Det har varit mycket demonstrationer på Tahir-torget i höst och tidvis har det eskalerat till våldsamheter. Och nu i december gjorde några feminister en nakenchock utanför den Egyptiska ambassaden i Stockholm. Det mest chockerande var förstås för att det var tio minusgrader den dagen, men ändå.

Mursis mutta

Kvinnan i mitten är bloggaren Aliaa Elmahdy, som efter att hon publicerade en nakenchock på sin blogg tvingats i landsflykt pga hot. Blondinen till höger är ukrainskan Inna Chevchenko, tongivande bland nakenchocks-feministerna Femen, som gjort många liknande aktioner på senare tid. Jag tyckte det var smaklöst när Chevchenko sågade ner ett minnesmärke över Stalins offer med motorsåg, men i övrigt har jag väl inget emot att de visar tuttarna på stan. Den här ordvitsen från Ishockey-VM är förstås lite småkul. Svenska feminister skulle kanske kunna klaga på att de ökar sexualiseringen av det offentliga rummet, men så heter det förstås inte när deras egen sida gör det.

I somras var jag själv i Egypten på snorkelsemester. Där hade jag en intressant diskussion, när jag träffade en egyptisk feminist i poolbaren. Hon jobbar på Svenska Institutet i Alexandria, vilket drivs av svenska UD och därmed har Carl Bildt som högsta chef. När hon anställdes var det förmodligen Anna Lindh. Hon var nyss hemkommen från en feministkurs under Almedalsveckan i Visby, vilket fick mig att bara tänka ‘Oh nej…’. Hon var oroad över utvecklingen efter valet, när Muslimska Brödraskapet tagit över och tyckte det var ett bakslag för kvinnorna. Jag frågade hur hon menade -‘Demokrati är väl bra för både kvinnor och män, det är väl inga talibaner ni röstat fram? Mer som europeiska kristdemokrater?’. Hon hade inget riktigt svar på den frågan, men jag betvivlar att hon tyckte det var bättre under Mubarak. Alternativet vore ju att ‘Feminism och diktatur hör ihop’ och det tror jag inte hon tycker.

Nu finns det förstås mycket kvar att göra vad gäller kvinnofrågor i Egypten, vilket bl.a. mordhoten mot Elmahdy visar. Men något säger mig att en feministkurs i Almedalen inte lär egyptiska kvinnor ‘hur vi i Sverige gjorde för att uppnå alla feminismens mål redan 1983 ‘, eftersom svensk feminism idag handlar om helt andra saker. I oktober diskuterade jag med Pär Ström på hans blogg, där vi konstaterade att feminismen kanske är ett mellanled som kan skippas i demokratiseringsprocessen, precis som tredje världen skippar bakelittelefoner på vägen mot trådlösa nät och smartphones. I stället bör man gå rakt på ekvalismen, som innefattar lika rättigheter och skyldigheter för BÅDE män och kvinnor.

Bilden som tvingade Elmahdy i landsflykt

Bilden som tvingade Elmahdy i landsflykt

6 thoughts on “Muttor mot Mursi

  1. ”I tisdags offentliggjordes resultatet av Egyptens folkomröstning om ny konstitution, vilket visade att den fick stöd av majoriteten”.

    I länken står det att valdeltagandet var ca 32% och då är det lite missvisande att skriva att konstitutionen fick ett stöd av majoriteten. Mursis förslag fick alltså stöd av flertalet av den tredjedel av de röstberättigade som röstade.

    Bra skrivet i övrigt!

  2. Ingen manlig nakenchock, i tio minusgrader, mot Mursi:)
    Skulle jag nackenchocka någonstans så vore det på en betydligt sydligare breddgrad…
    Gladast blev nog diverse svältfödda MSM-journalister.

  3. Femen kan ju börja sälja feministiska kalendrar!
    ”Miss nakenchock december månad vill på detta sätt protestera mot exploatering av kvinnor och kvinnlighet!” Allt enligt feministiska principer…… 😉
    De kanske t.o.m. kan få sponsorer, tex. Däcktillverkare! 😀

Kommentera

