Har du mens eller?

– Har du mens eller?

Så har vi lärt oss att man absolut inte får säga, eftersom det betraktas som en sexistisk härskarteknik. Men är det så dumt egentligen?

I söndags gick en dokumentär på P1 med titeln PMS-monstret. Den handlade om kvinnor som förvandlas till en helt annan person ett par dagar per månad, i extremfall upp till två veckor. Kvinnorna i programmet beskrev att de kunde drabbas av raseriutbrott, förstöra inredningsdetaljer och vräka ur sig oförtjänta utskällningar och glåpord mot sina nära och kära, både man och barn. En hade drämt till en kollega på jobbet. En annan brukade hänga en röd flagga i taklampan på kontoret för att varna förbipasserande och en tredje sa att hennes lille son hade ritat en röd och en grön gubbe till henne, som hon kunde hänga på dörren för att visa vilken tid på månaden det var. En kvinna hade ställt sin man i bostadskö utan hans vetskap. Sen när det damp ner en räkning från fastighetsbolaget undrade han förstås varför han fick en räkning från dom, men då hade hennes PMS gått över och hon hade förträngt alltihop, så det blev ju väldigt pinsamt för henne att förklara.

pms

Kombinera PMS med blodsockerfall och ni får en kvinna vars temperament skulle få Chuck Norris att fly av skräck. Man kan ju tänka sig att en hel del av det partnervåld som förekommer i samhället, initieras eller provoceras fram av en kvinna som lider av PMS. Men hur ska man förhålla sig till problemet? De beteenden som beskrivs i radioprogrammet och som de flesta vuxna förmodligen har egen erfarenhet av från sig själva eller personer i sin närhet, är ju absolut inte socialt accepterade, i vissa fall lagbrott med fängelse i straffskalan. Vem ska anpassa sig, kvinnan eller omgivningen? Ifall omgivningen ska anpassa sig till kvinnan borde förstås frågan som inleder blogginlägget vara helt självklar. Men på vilket sätt ska familj, vänner och arbetsplats anpassa sig till en person vars temperament är som ett minfält, i en djungel, på en främmande planet? Kan vi acceptera att kvinnor sjukskriver sig eller ber om särskilda arbetsuppgifter de dagar i månaden när de är socialt omöjliga? Hur påverkar det kvinnors situation på arbetsmarknaden? Våldsamma män kan få terapi hos (ett fåtal) mansjourer, och slagna kvinnor kan få skydd hos kvinnojourer, men för våldsamma kvinnor och slagna män är det väldigt tunnsått med hjälp från samhällets sida. Så vilken hjälp finns för kvinnor som måste lära sig hantera sitt PMS-humör för att inte drabbas av problem i sitt umgänge med andra människor?

Jag sitter inte själv på några självklara svar, men jag tar gärna emot synpunkter i kommentarsfältet.

That time of the month

10 thoughts on “Har du mens eller?

  1. Min uppfattning om väldigt många kvinnor är att de saknar sjävbehärskning och tror att man inte kan kontrollera sina känslor. Kanske har det med den här inställningen till terapi att göra, att man ska släppa fram känslorna och reda ut dem? Vår generation har blivit itutade att man kan lösa alla känslomässiga problem bara man erkänner dem och går till botten med dem. Personligen tror jag att många skulle tjäna på att lära sig att bita ihop lite mer. Många kvinnor skyller sitt dåliga beteende på PMS, jag vet inte hur det är att ha det så jag kanske är fel person att uttala mig men det tjafsas rätt mycket om det där och i mina ögon är det som att de ser det som en biljett för att slippa bete sig som folk. PMS faller väl in i offersynen på sig själva som lidande kvinnor och de använder det som ett tillfälle att ge igen.

    I början av min första graviditet hade jag humörsvängningar, i och för sig inte överdrivna men visst, jag var gråtmild och lite ”ryckig” i humöret. Så fort jag upptäckte det så skärpte jag mig, det går faktiskt om man har den inställningen. Och framför allt, jag bad min man om ursäkt. Jag hade förståelse för att det var jobbigt även för honom och han hade överseende med mitt beteende. Det är faktiskt inte så jävla komplicerat om man har en välvillig inställning till varandra.

  2. Senator Says PMS To Blame for Congressional Dysfunction

    Senator Tim Akin said that men are more effective working in Congress because of these traits that they bring to the table.

    ”We men are less hormonal,” Sen Akin said. ”We don’t have that need to rage once a month, what with bloating and headaches making us and everyone around us miserable. Instead, I think we [men] are problem solvers. That’s what this country needs.”

    Another male senator, Republican, agreed. ”Maybe it is the estrogen or insecurity or ego that is attached there. But I look at what I have been asked to do by the people of my home state, and it’s pretty serious stuff. And it’s not the title, but it’s the responsibility that comes with the service that I think makes a difference”.

    Parodi på detta:

    http://abcnews.go.com/Politics/meet-class-senate-swears-historic-20-female-senators/story?id=18113363&page=2#.UO12mKxbySo

    • Jag kan tänka mig att en eller annan demokratisk debattör anklagade herrarna för sexism?

      Å andra sidan upphör problemet senast vid ca 55, så man kan ju gå runt det genom att bara nominera ‘tanter’ till senaten. De flesta manliga kandidater är väl i samma ålder.

      • Texten är fake. Det är en parodi på kvinnliga senatorer som berättar om hur bra de är för att de är kvinnor och hur dåliga män är för att de är män.

  3. Men grejen är att detta inte är något som är enbart kvinnligt. Vad som däremot är skillnaden är att vi får direkta bevis på vad som är orsaken medan män ofta förnekar att de har det över huvud taget. Och om nu kvinnor blir av med sina symtom men inte män hur ska vi då göra 😉 (Fast nu tror jag att medelivskrisen som oftare drabbar män än kvinnor, i alla fall mer radikal, är en from av klimakterium för män med med vissa hormonförändringar.)

    http://www.bodylogicmd.com/for-men/irritable-men-syndrome

    Något för alla att tänka på är att man kanske inte bara ska skylla alla konfrontationer som man har där hemma med tonåringen. Man kanske ska se till sig själv också och var man själv ä i livet.

  4. Jag tror det här är ett enormt stort och nedtystat problem i samhället. Jag hade en sambo som hotade mig med kniv när hon hade pms. Örfilar, verbala attacker, oändliga gråttirader och dramatiska utspel. En gång i månaden utan undantag. Jag förstod att hon mådde riktigt dåligt men till slut fick jag nog och stack. Alla mina flickvänner har blivit mer eller mindre personlighetsförändrade under pms. Hur ska man förhålla sig när ens annars så mjuka, fina, förståndiga och kloka kvinna plötsligt säger och gör de mest hårresande saker? Ska man ta till den överlevnadsstrategi som män gjort i alla tider och tänka ”hon är bara kvinna, jag ska inte ta det hon säger på allvar” eller ska man faktiskt behandla henne med respekt och utkräva ansvar för allt som sägs och görs under alla dagar i månaden?
    Jag tror många kvinnor skäms över det här men det är något vi män måste sluta att tiga om i någon slags missriktad lojalitet mot våra kvinnor. Det här är ”kvinnors våld mot män” och vi måste prata om det.

  5. Ping: MGTOW | Bashflak

  6. Vad finns det før huvdsaklig anledning till att en del ( en del ) kvinnor har dessa sk starka humørsvængningar bara vid mensturation ?
    Myt myt myt.
    Min erfarenhet ær att kvinnor med lættprovocerat temprament innan PMS , har ett æn verre temprament under PMS och sjælva mensturationen..
    Sjælv anar jag , med egen erfarenhet , att dessa PMS kvinnor ær i grunden socialt dysfunktionella ( borderlinjesociopater ) och uttnyttjar sin mensturation som alibi , før att gå øver de sociala grænser hon vanligtvis har svårt før att upprætthålla.
    Kan kvinnan inte skøta sitt jobb under dessa perioder skall kvinnan søka ett annnat arbete dær hon kommer bættre till sin rætt och framfør allt inte ær en børda før arbetsplatsen.
    Per Hagman

  7. Ping: Om mäns våld | Bashflak

  8. Ping: Mansutredaren om mäns våld | Bashflak

Kommentera

