Stockholmare blir bönder

Fruntimmer sa en ha å knulla mä’ skaldade framlidne könsrockaren Eddie Meduza på bred bonnig västgötska under sin storhetstid för ca 30 år sedan. Lägg märke till hur ordet ‘en’ ersätter ordet ‘man’ i den bonniga dialekten.

Paradoxalt nog har nu feministiska stockholmsförfattaren Lidija Praizovic valt att framstå som lika bonnig, när hon konsekvant börjat använda ordet ‘en’ i stället för ‘man’, i syfte att avköna språket. Annars brukar ju Stockholms kulturelit ha en tämligen nedlåtande syn på landsbygdsfenomen. DN rapporterar:

– Det är klart att det finns många fler akuta frågor att ta tag i, men jag tänker att det här också är viktigt. Förändringar i samhället måste ske på flera plan samtidigt. ’Hen’ är ju jätteviktigt, för helt plötsligt behöver vi inte längre könsdefiniera varandra. Okej, det är kanske bara ett pluttord, men för mig är det en väldigt viktig reform. Samma sak med ’man’ – varför ska det vara det allmänna ordvalet när det går att säga ’en’? Det är så talande att språket speglar precis hur samhället ser ut, säger hon och poängterar att hon inser att sådana här frågor provocerar. (Lidija Praizovic intervjuas av DN)

Och visst, det är väl upp till var och en att bestämma vilket språk man vill använda och i vilken dager man vill framstå. Jag tänker dock fortsätta skriva ‘man’. Aftonbladets Malin Wollin likaså.

En borde jogga lite oftare och dricka mindre öl


En borde jogga lite oftare och inte dricka så mycket öl

Blogglänkar: Rocki, Toklandet

10 thoughts on “Stockholmare blir bönder

  1. Hahahaha! Jag visste det!
    Här i östergötland säger vi också en istället för man.
    ”Klart en ska’ vara fri å’ välje’ själv!” Tex.

    Östgötska, den kommande nya rikssvenskan! Hahahhaha!!

  2. Jag har för min del bl a gått över till att säga ”häst” i stället för det som andra kallar ”stol”. Jag delar alltid ut en ordlista med översättningar, så att andra kan förstå vad jag säger, innan jag talar med dem. Praktiskt, eller hur?

  3. En fårtacka för att hen använder en och så djärvt går bräschen för den onödigaste ordreformen sedan neutrumet ”talesperson” infördes..*facepalm*

  4. Stackars amerikaner som t ex säger ”ombudsman”, de kommer att bli förvirrade när de ska säga ”ombudperson” istället… 😉 Ja se nyspråkssvenska…

  5. Ping: Carolas pattarrr | Bashflak

  6. Ping: Feministisk könsrock | Bashflak

  7. Har mig veterligen inte läst Wollin tidigare, men det var bra skrivet: ”aldrig någonsin har betytt Karl med penis som trampar på kvinnor på sin väg mot herravälde. ”

Kommentera

