Mansgöra

Jag tror folk mår bra av att följa sina könsroller, åtminstone de delarna som har biologiska grunder. Hårt kroppsarbete utomhus hör mansrollen till och gör gott för både kropp och själ om det utövas med viss måtta. Bara man lyckas undvika olyckor och hjärtinfarkt, så. En gnistrande vacker vinterdag som denna känns det extra bra, så idag har jag gjort riktigt manliga grejer och fällt en björk som skymde kvällssolen om somrarna. Hustrun klarar inte ens av att dra igång sågen, så det är inte lönt att be henne om hjälp. Fast min svärmor brukar hjälpa oss att köra motorsåg ibland. Å andra sidan har hustrun tvättat så att jag har rena kalsonger att ta på mig nu när jag duschat. Team work.

Vissa typer av obetalt hemarbete ser man i princip aldrig kvinnor göra.

Vissa typer av obetalt hemarbete ser man sällan kvinnor göra.

10 thoughts on “Mansgöra

  1. Jag gillar faktiskt att röja i skogen, även om det mest blir till att släpa bort det som sågas ner, Disk, städ och tvätt ger mig däremot inga som helst behagskänslor. Rensa avlopp har jag gjort med svimningskänslor men överlåter det gärna åt någon annan om jag kan… 😉

    • Disk, städ och tvätt är inte kopplade till biologiska drifter, så det ger väl inte samma tillfredsställelse som t.ex. barnskötsel. Men det faller ändå ofta på kvinnans lott, eftersom hon av biologiska skäl spenderar mest tid i hemmet.

      • Hmmm…barnskötsel? Jag pallar en kvart. Jag är nog inte värst jättekvinnlig. Ett glas vin och lite ost till, som Rocki här skriver, kan nog funka. 😉

  2. Jag gillar både ”mansgrejer” (motorer, bygg/el etc) och det som tidigare har betraktats som ”kvinnogrejer”. Jag sköter disk, tvättning och städning och allt som gör att det blir fint och bra för barnen. Har faktiskt inga problem alls med det. Matlagning har jag också tagit hand om för det mesta.

  3. MMmmmmm fördelningen i hemmen är olika…..ibland så lagar vi maten tillsammans ibland är vi i trädgården…..skillnad är att jag är fysiskt starkare alltså lyfter och drar och hugger och sågar jag mer, blir enklare så. Min älskling är himla duktig på att hänga tvätt det blir slätt UTAN strykning en magi som jag inte kan likaså är hon himla duktig på att koka sylt….vi plockar o rensar båda men hon gör godare sylt….bullar båda…kakor har vin vän abonnerat på (hon vill ha sin specialite i detta) o så goda dom är…jag blir fet om jag inte passar mig….så bottom line……bara man trivs så spelar fördelningen ingen större roll……o trivs man inte så bör man ta sig en funderare……

Kommentera

