Lugnet före stormen

I morgon brakar medierna loss den stora bredsidan mot ‘näthatet’, i och med Uppdrag Granskning på SvT.  Fast de lär förstås vinkla det på sitt eget lilla vis och troligen inte nämna att åtminstone en av personerna i videon själv har näthat som huvudsaklig hobby och flera av de andra får betalt för att hata. Jag har även känslan att länksamlingen Misandri 2013 kommer att få många nya bidrag de närmaste dagarna. Idag blev det åtminstone tydligt varför det är så viktigt att vara anonym när man debatterar kontroversiella frågor. Tryckfrihetssällskapets ordförande Ingrid Carlqvist vågar inte ens åka hem, i rädsla för att bli ihjälskjuten.

En positiv nyhet för oss som tar avstånd från misandri och näthat är att misandriska näthatssajten Vita Kränkta Män läggs ner. Orsaken sägs vara att moderatorerna inte orkar arbetsbelastningen. Ett litet tips: Om ett kommentarsfält överhuvudtaget behöver modereras, är det kanske ett tecken på att innehållet i huvudartikeln inte var så genomtänkt från början? Själv har jag bara behövt sudda 1 besökare av flera tusen, på drygt tre månader (förutom de spammare som var blockade av WordPress redan innan jag började blogga). Mer om detta i mina inlägg Pissrännan, Nyttig självinsikt och Bajsmail.

Men mer om detta en annan dag, när det finns mer att skriva om ämnet. Helt orelaterat till ovanstående, så postar jag i stället några bilder som har anknytning till Centerns många turer på senare tid.

Polyamore

Månggifte

Fri invandring

Fri invandring

Lööf

Rekordlåga opinionssiffror

9 thoughts on “Lugnet före stormen

  1. Jag kan inte känna någon sympati för personer som spyr ut hat, sedan får betalt för det och för att sedan böla när de utsätts för anonyma mordhot på internet. Sen undrar jag hur pass många som spenderat tid på internet som inte utsatts för någon form av mordhot. ”Näthat” är bara ett nytt ord journalister med uppmärksamhetskomplex dras med. Medans dessa pk-journalister får sin lilla uppmärksamhet, blir mordförsök och riktiga hot på äkta journalister knappt uppmärksammade.

    Hoppas Centern åker ut i nästa val, KD får gärna vara kvar.

    • De som kallar oss som kommenterar på olika bloggar och ger eliten svar på tal, efter bästa förmåga, för näthatare, de är inget annat än fega översittare, som springer till mammorna SVT och TV4 och gråter ut, när de stygga barnen har slagit tillbaka.

      • Visst de kallar folk ”näthatare” vars åsikter de inte har förmåga att kunna argumentera emot och istället stämplar folk som onda för att tysta dom.
        För mig framstår det som ganska barnsligt att böla om hot på internet, eftersom det är så extremt vanligt. Journalister bölar och försöker göra karriär på det hela samtidigt som de försöker inskränka yttrandefriheten med att stämpla folk med fel åsikter som näthat. För mig spelar det egentligen ingen roll vilka hot det rör sig om, så länge det är hot från anonyma användare på internet kan jag inte ta det på allvar och det gör förmodligen inte dom heller egentligen. De driver bara sin agenda.

  2. Hur många av de kommentarer som lyfts fram i programmet är planterade av tokvänstern och könskommunisterna?

  3. Fast när blev det okej att hota att mörda eller våldta andra människor och deras anhöriga bara för att man inte håller med om deras åsikter? Hur kan man försvara hot om misshandel, våldtäkt och mord bara för att det drabbar ens meningsmotståndare?

  4. Uppenbarligen ett antal motmänniskor med tillgång till dator. Som de du ganska träffande ovan beskriver som ”Att det finns så många idioter som skriver fullständigt vansinniga grejer på Facebook…”

    Men det är inte det mest skrämmande. Idioter har alltid funnits, nätet har bara hjälpt dem att höras och samlas bättre. Det skrämmande är när personer som ovan som kallar det ”barnsligt att böla om” respektive ”svar på tal osv” och får stå oemotsagda när de stödjer eller bagetelliserar hot mot andra människor.

    Jag ser liksom ingen som helst motsättning i att utan omsvep eller ursäktet säga att nu får det vara nog. Ingen, ingen ska behöva ta hot om att våldtas eller mördas. Ingen. Oavsett hur puckade åsikter man må tycka att personen ifråga har. Allt annat är att stödja de som gör sånt.

    För att förtydliga. Jag brukar hålla med dig ganska ofta. Men om du plötsligt fick en knäpp och imorgon vaknade upp som radikalfeminist skulle jag tycka att du har samma rätt att uttrycka dina åsikter som idag. Jag skulle tycka det var lika förkastligt om någon hotade våldta dig eller din familj som jag tycker idag. Aldrig att jag skulle tycka det var mer okej för att jag inte höll med om dina åsikter. Hur ser du på saken? Vad kan vi, du jag och alla andra göra åt de som tycker det är helt okej att hota andra människor på det här sättet?

    • Vad kan vi göra åt det? Jag kan bara tala för mig själv. Jag skriver inte bajsmail till meningsmotståndare. Jag finner ingen glädje i det, eftersom jag vet att jag hör till de mer intelligenta i populationen och kan vinna de flesta debatter med hjälp av sakligt resonemang.

      Vad idioter gör kan jag inte ta ansvar för. De som ansvarar för sajterna har en skyldighet att städa bort spam och personangrepp. Jag har hållit rent mitt eget kommentarsfält, där hittills endast en person gått utanför anständighetens gränser. Allvarliga hot är fall för polisen, inte för mig. Jag har inte såna befogenheter. Jag driver opinion, och trollen som skickar guano är inte lönt att debattera med. Jag ignorerar trollen och debatterar med de som vill ha en seriös diskussion.

      Som jag skrev på genusdebatten.se, det största problemet är inte att de fula trollen finns, det är att de seriösa mediekritikerna ignoreras. Ofta genom att klumpas ihop med trollen.

      Ett talande exempel är ‘Gubbplogat’ i Arbetarbladet i december. Kommentarsfältet innehöll över 100 svar, varav de flesta på ett artigt och sakligt sätt förklarade varför krönikören hade fel. Men när hon i nästa krönika skulle bemöta kritiken handlade det bara om knulla, fitta och bajs.

      Den som väljer att debattera mot trollen i stället för de seriösa kritikerna har själv valt debattnivå.

      Här är en feministisk debattör som fattat vad det handlar om: http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/738145-mina-kvinnliga-kollegor-ger-nathatarna-uppmarksamhet

Kommentera

