Vita gråhåriga män

Ikväll tändes nytt hopp för svenska folket, som till skillnad från kultureliten tycker att vita gråhåriga män i mörk kostym är alldeles för underexponerade i TV, och således behöver lyftas fram mera. Själv var jag mest orolig för att de tre som inte hette Körberg skulle sjunga falskt, men de valde lättsjungna toner och uppvisade ett fantastiskt artisteri, som övertygade även mig om att de var värda ett SMS till Radiohjälpen.

Medierna lär fyllas av hån och misandri de närmsta dagarna och det har redan börjat. Värst hittills är Hanna Fuhl på DN, ni vet hon som blev totalt ägd av Paolo Roberto när hon jobbade på P3 och undrade varför han inte är feminist. Hennes ordval idag är ungefär lika lyckat som när Kent Finell kallade Afro-dite för ‘pepparkaksgummor’:

Ravaillacz utstrålar bara känslan av att de fyra herrarna lika gärna kunnat ha en högljudd kväll med dyr whisky i sin privata bastu som att vara med i Melodifestivalen.

Själv kom jag precis hem från en jobbresa till ett arrangemang i fjärran land, där 95% av klientelet var klädda som herrarna i Ravaillacz. Jag själv var nästan den enda som stack ut från mängden, med vita byxor, slaglös uddakavaj och slipslös skjorta. T.o.m. damerna hade mörk kostym.

Å andra sidan är jag sångare i ett coverband som hade sitt första gig 1965, när hälften av Ravaillacz fortfarande inte börjat högstadiet (och jag själv inte var född). Mitt band har fortfarande tre originalmedlemmar kvar. 1967 var de med i en regional artistförmedlingskatalog i Skåne, med etiketten ‘Dansmusik i ungdomens smak’ (d.v.s. rockmusik). Det spelar vi fortfarande – Beatles, Stones, Hendrix, etc. I samma katalog fanns även nutida kändisar som Lasse Stefanz och Wizex. De sistnämnda har ju bytt samtliga medlemmar sedan dess, medan mitt band bara är till hälften föryngrat. Jag är ytligt bekant med snubben som numera äger Wizex och jag är nyfiken på vad han säger om dagens satirinslag i Melodifestivalen – Bizex. Jag tokgarvade.

En av medlemmarna i Ravaillacz (nu börjar jag nästan lära mig stava till det utantill) var Dramaten-stjärnan Johan Rabaeus. Kvällen fortsatte med honom i TV4, där han spelade Sjökvisten i nyinspelningen av Åsa-Nisse. Jag tyckte den filmen var långt bättre än väntat, med massor av underbar satir. En härlig moderniserad pilsnerfilm – av, med och för vita gråhåriga män.

Blogglänk: Anders B Westin

6 thoughts on “Vita gråhåriga män

  1. Hanna hade svårt att sätta fingret på vad som störde henne. Låt mig hjälpa: Allt som prefixet ”Gubb-” kan sättas på, dvs har med män över 35 att göra.

      • Det hade varit samma sak om du hade kallat henne Hannah Fahl. Det vill säga om du inte hade koll på hur hon stavade sitt namn.
        Det blir dessutom pinsamt lågt när ordet som bildas blir en nedsättande kommentar om utseende…

        Min riktiga fråga: Vad sjutton är det du tycker är misandri i hennes krönika? I mina ögon kritiserade hon bara ett framträdande som hon tyckte kändes oseriöst. Är det att hon skriver bastu? Herrar, när hon kunnat skriva sångare?

      • Misandrin ligger i att hon tycker mäns fritidsintressen är något negativt av den enkla anledningen att de uppskattas av män – bastubad, dyr whiskey o.s.v. Jag kan hålla med om att det är ganska subtilt, men det är ändå tydligt att hon är negativt inställd till det.

        Om nån ‘blondinbimbo’ gjort ett mindre lyckat framträdande hade Fahl aldrig skrivit att ‘hon borde hålla sig till sin modeblogg’ eller nåt annat stereotypt kvinnligt intresse.

  2. Haha, jag måste verkligen tacka för länken till Paolo Robertos föreläsning! 😀
    Veckans garv. Har aldrig uppfattat honom som särskilt skarp, men här var han ju såväl påläst som genomtänkt.
    Gött

Kommentera

