Att heta Anders

Anders Westgårdh i Aftonbladet har skrivit en krönika som dryper av misandri och kollektiv skuld. Mitt budskap till Anders är: ‘Tala för dig själv’, vilket jag nu ska låta honom göra. Jag har kört en egen form av transgenusmotor på början och slutet av texten, där jag byter ‘man’ mot ‘Anders’ för att visa hur absurd texten är. De ursprungliga exemplen har även anpassats till ‘synder’ som olika Anders gör.

Jag har helt tappat lusten att heta Anders

Härmed anmäler jag mig för ett mentalt namnbyte. Jag har nämligen helt tappat lusten att heta Anders. Det är ungefär lika attraktivt som att vara dinosaurie, silverfisk eller idiot.

Ja, ni förstår ju vad det handlar om. Anders som drar sitt namn i smutsen genom att bära sig illa åt mot kvinnor. Anders som skjuter kvinnor i huvudet med automatgevär. Anders som drar in lilla Engla i sin bil. Kapitalisten Anders som väljer sin jaktpolare Anders till styrelsen, så att de som heter Anders blir fler än det totala antalet kvinnor på OMX-listan. Gamle gubbsjuke 1800-talsmålaren Anders som objektifierade nakna kvinnokroppar för egen vinning. För att inte tala om Anders, vår borgeliga finansminister vars politik drabbar kvinnor värst.

– – –
Men det kommer inte att hålla i evighet. Dagens unga kvinnor är smartare och bättre än sina mödrar och mormödrar. De accepterar inte varken att giftas bort, spöas upp, förlöjligas eller förminskas. De har en lysande framtid, och det är därför jag ibland önskar att jag vore en av dem i stället för en av oss. Men allra helst skulle jag vilja vara stolt över att heta Anders.

20130304-180430.jpg

Redan för 100 år sen exploaterade Anders våra mormödrar

Blogglänk: Genusdebatten

12 thoughts on “Att heta Anders

  1. Transgenusmotorn är effektiv.
    Om Anders Westgårdh har tröttnat på att vara man, så får h*n väl genomgå könsbyte… Eller är det bara tröttsamt poserande av AW? ‘Cash is King’ heter det ju.
    Jag förstår inte hur någon man vill köpa den blaskan. 😦

  2. Anders är helt klart överrepresenterad bland skandinaviska våldsverkare. Jag brukar skrämma barnen med historier om Anders när de är olydiga. Då tystnar barnen. Säpo borde snarast upprätta register över alla som heter Anders. För att vara på den säkra sidan kanske vi borde spärra in alla Anders i arbetsläger, s k Andersläger. Ned med andersiarkatet!

  3. Jag har gjort förbättringar till texten allt eftersom jag kommit på fler Anders som varit stygga mot kvinnor.

    Men bilden gav mig huvudbry, HTML är inte det lättaste på mobilen. Nu ser det äntligen bra ut, efter minst ett dussin försök.

  4. Vilken tur för mig att jag inte är som denne krake till man(?) på aftonbladet.

    Jag är tvärtom stolt att vara man, stolt att jag kan stå upp för det rätta den dagen jag ser det han talar om i min närhet.

    Stolt att jag istället för att krypa ihop och skämmas, kan stå rak som en man och försvara vad som är rätt.

    Stolt att jag är en riktig karl, som kan vara en god förebild för de grabbar som växer upp till män idag, så de förhoppningsvis slipper växa upp som osäkra krakar till hennor liknande denna krönikör, som i sin manliga osäkerhet riskerar misshandla och våldta istället för att vara riktiga män.

    Så om du nu skäms så mycket för den förebild du är Anders Westgårdh, gör avbön från ditt usla beteende, och överlåt åt oss riktiga män stå stolta och försvara det manliga, istället för att försöka skuldbelägga oss riktiga män för vad några manliga krakar till fjollor tar sig till.

    Sluta skrämma kvinnor till att tro att alla män är sådana potentiella krakar.

    Jag kan stå med stolthet för min manlighet till skillnad mot dig Anders Westgårdh, jag föreslår psykolog till dig, så du kommer tillrätta med din unkna kvinnosyn.

    /Anders Senior

  5. Anders Senior:

    Tänk att det finns vettiga människor som heter Anders också! Det hade jag glömt bort mitt under näthatet. Nu lovar jag att inte hetsa mer mot Anders, det får räcka för ikväll 😉

  6. Ping: Är Anders Westgårdh en riktig man? | Kimhza Bremers Bodega

  7. Känslan när jag konstaterar att en väldigt vettig och trevlig släkting till mig har delat Westergårdhs krönika på Facebook. Kände nästan för att svara med en länk till ditt inlägg men orkar inte 😉

    • Nu börjar det bli betydligt mer begripligt hur människor har kunnat tycka att Apartheit, judeförföljelse, slaveri m.m. varit fullständigt normala företeelser – i många fall oavsett vilken sida av ”stängslet” man befann sig på! När något har blivit så vanligt att det är en del av vardagskulissen, slutar många betrakta det kritiskt.

  8. Ping: Årets tio värsta krönikor | Bashflak

  9. Ping: Återpublicering: Årets tio värsta krönikor | Genusdebatten

Kommentera

