Kvinnodiskriminerande vedhuggning

Senaste julen fick jag som så många andra män boken ‘Ved’ av norsken Lars Mytting i julklapp av mina barn. Årets julklapp enligt vissa. En lite nördig bok om en uråldrig syssla som allt fler villaägare håller på med nu när ‘peak oil’ sägs vara passerat. Större delen av året värmer vi huset med luft/vatten-värmepump, men vid minusgrader går elpatronen igång och då brukar det bli för dyrt. Efter två säsonger med 9000 kr i elräkning varje vintermånad installerade vi en vattenmantlad braskamin som matar elpannan med varmvatten när vi eldar. Nu är elräkningen nere på 3000 kr och istället är det slitet med vedhanteringen som tar på krafterna. Boken Ved är oumbärlig för den oerfarne, även för mig som har högskolepoäng i att känna igen olika vedslag på ådringen.

Expressen skriver nu om boken. Det börjar positivt om bokens framgångar och vedens betydelse i Sverige och världen. Vedhantering är en mestadels manlig syssla i Norden, bl.a. på grund av det hårda slitet. Om jag inte missminner mig är vedhuggarna ‘bara’ 29% kvinnor enligt boken. Men den innehåller många reportage om gifta par som hjälps åt tillsammans. I andra världsdelar är vedsamling mest en syssla för kvinnor och barn, medan männen gör saker som inbringar kontanter till familjen. Men i slutet av artikeln spårar det ur fullständigt, när Expressen i god svensk PK-anda bjuder in etnologen Jonas Engman, som förstås känner sig tvungen att ‘problematisera’ över nordiskheten och manligheten i vedhanteringen.

Några bedömare pekar på att framgången för hans bok kan hänga samman med grumliga politiska strömningar i tiden. Vedhuggning är ju en utpräglad manlig syssla och vednostalgin går tillbaka till gamla urnordiska seder.

– – –

Jonas Engman, etnolog på Nordiska museet, anser att det ”inte är oproblematiskt att det skapas bastioner som står i strid med ideal om jämställdhet och integration”.

– Det handlar om ett slags nostalgi över ett svunnet bondesamhälle och det svenska folkhemmet. Vi hyllar föreställningen om ursprungssamhällen som självförsörjande, säger Jonas Engman.

– Grillning, snickra på hus och vedhuggning är manliga scener. De ger oss en känsla av att ha kontroll över den egna tillvaron. Det är områden som stärks och dit kvinnor inte har tillträde.

– Frågan är vem som kan identifiera sig med symbolerna. Det här är nordisk ved, det är grejen. Vi tror att vi vill släppa in alla och bli jämställda, men jag är övertygad om att det finns djupa konservativa värderingar som vi inte vill se, säger han.

Märk den skuldbeläggande frasen ‘Dit kvinnor inte har tillträde’. WTF??? Är han på riktigt? Inte fan förbjuder vi våra kvinnor att hugga ved, lika lite som våra kvinnor förbjuder oss att diska. Är det vanligt att män vägrar tillåta kvinnan hugga ved, menar han? Men det är nog sällan kvinnorna VILL hugga ved. Hellre tar de ett extra varv med dammsugaren eller sätter sig framför brasan med ett glas vin och en ostbricka. Åtminstone min hustru. Hon gör andra saker inomhus, så det jämnar ut sig. Men min svärmor hjälper till ibland, om jag ber henne. Framförallt vid svåra trädfällningar som kräver flera personer som hjälps åt.

Kuriosa: Björken på isen är min. Träden längs bak till vänster tillhör en viss M. Ny, känd från ett av våra mest mediala rättsfall på sistone. Jag har aldrig sett henne köra motorsåg eller hålla en yxa. Och jag tror inte det är för att hennes man förbjudit henne.

Kuriosa: Björken på isen är min. Träden längs bak till vänster tillhör en viss M. Ny, känd från ett av våra mest mediala rättsfall på sistone. Jag har aldrig sett henne köra motorsåg eller hålla en yxa. Och jag tror inte det är för att hennes man förbjudit henne.

Blogglänk: Cornucopia?

15 thoughts on “Kvinnodiskriminerande vedhuggning

  1. En sak kan man ju i alla fall vara lite glad över. Dom bjuder trots allt på en del goda skratt våra PK feminister. Inte för att dom menar att vara roliga, men dom är det.

    Även om läget är dystert och den galna karusellen bara tycks bli galnare för varje dag och snurra fortare och fortare så får man inte glömma bort och garva. Humor är ett måste för alla normalbegåvade och över, för att överleva i det här samhället,

  2. Nog känns det som ett icke-problem det där med att hålla kvinnorna borta från vedhuggning.

    Jag känner några kvinnor som absolut inte drar sig för att hugga ved. I inget fall har någon försök stoppa dem, eller ens uttryckt någon motvilja mot att de vill greppa yxan.

  3. Allvarligt??? Är du tomtgranne med M. Ny??? Har du sett hennes karl vara ute och fälla träd? Det skulle ju vara hysteriskt roligt!

    Vedboken är f ö suverän. Har läst den med genusglasögonen på. Inte konstigt att feministerna irriterar sig på den. Det är min fullständiga övertygelse att vedknarkandet är något djupt manligt nedärvt. Min hustru förstår inte alls denna fascination jag har över veden.

    • Nej, herr Ny kör inte heller motorsåg. Men han vårdar trädgården pedantiskt på många andra sätt.

      Det du skriver i andra stycket stämmer säkert. Enligt Mytting är det även ovanligt att unga män engagerar sig i veden. Intresset och entusiasmen är något som kommer med åren.

  4. Ja det är grymt orättvist att män som grupp är betydligt starkare i överkroppen än gruppen kvinnor och sålunda har lättare för vissa typer av tungt kroppsarbete. Men hurdå ”inte äga tillträde?” Som tjej är snarare min erfarenhet att män i ”vedåldern” brukar bli glada som barn på julafton om de får prata ved/värmepanna osv med en. F.ö köpte jag vedboken i julklapp till min pappa. Funderar på att låna den och läsa på lite i smyg så jag kan hänga med i snacket nästa gång jag åker ut i obygden..:D

    • Det kan du glömma! En osynlig struktur kallade glasboden gör att du kan vilja hur mycket som helst men du kommen inte att bli insläppt i vedbodsvärmen.

      Män vill behålla ynnesten att få hugga ved och elda. Kvinnor ägna sig bäst åt andra, mer fruntimmer(!)aktiga ting, som barnafödning, diskning och känslor.

  5. Veden värmer tre gånger: när man hugger den, när man bär in den och när man eldar upp den.
    (Sedan kan man lägga till såga träd, flytta träd, travar etc. Men då blir det inte ”tre gånger” längre.)

    • Du snodde min kommentar och jag tar mig friheten att bli kränkt, värmd (tre gånger om) och smickrad – på en och samma gång.

      PS
      Visst vore det fint att få köra en rusande motorsåg i händerna tämjandes en hård stock med M Ny som åskådare?

  6. @ Chade: Det kan du glömma själv. Finns ju något som heter kvotering. Full jämnställdhet infaller först då glesbygden befolkas av 60%* inkvoterade ensamma kvinnor som dystert stirrar in i vedpannan och icke längre förmår sig att föra konversationer utan inslag av vedterminologi…;)

    * enligt genusmattematik infaller jämn könsfördelning först vid minst 60% kvinnor. Utom för just föräldradagar för spädbarn då det omvända gäller.

  7. När någon nämner M. Ny så reser sig raggen, och jag känner en oemotståndlig lust att bränna häxor… Är det mitt nordiska arv som gör sig påminnt? Eller är det bara ”djupa konservativa värderingar”, som t.ex. ”ont ska med ont fördrivas”? 😉

    • Hon är ganska trevlig som privatperson, möjligen lite ‘torr’. Sen kan man ju ha åsikter om hennes ämbetsutövning, vilket jag förstås har.

      Men jag tror det räcker med att resten av bloggosfären skriver om hennes världsberömda fall, själv har jag legat lågt så här långt. Jag försöker undvika enskilda rättsfall och skriver hellre om övergripande principer. Enskilda fall känns lite ‘smutsigt’.

      Fast hennes jobb går ju ut på att skapa de övergripande principerna, så jag utesluter inte att hon kommer att få en känga här på bloggen i framtiden. Ska jag t.ex. behöva gå och ringa på hos min juridiskt bevandrade grannfru kl 06 på morgonen och fråga om lov innan jag vågar väcka hustrun med lite morgonsex?

      • Gör det 🙂
        Herregud, bo granne med en tokfeministåklagare… Lite som att bo granne med Schyman, men h*n har nog roligare (grill-)fester…

      • Som granne drabbas man ju inte av åklagarbiten, den får man läsa om i tidningarna eller höra på radio och TV.

  8. @bashflak
    Var inte för säker, (feministisk) galenskap har inga gränser…
    Och makt är ju till för att användas.

  9. Ping: Överbefolkningen | Bashflak

Kommentera

