Dödens dag

Nu är nog den period på hela året som flest svenskar dör. Orsaken är sommartids-omställningen som skapar sömnbrist och stress. Inom de närmsta två veckorna kommer 30 personer utöver det vanliga att dö i hjärtinfarkt.  Det är fler personer än vad som blir mördade av sina partners på ett helt år i Sverige. Ändå får det väldigt lite uppmärksamhet, någon enstaka artikel i media med några års mellanrum. Ingen Kerstin Weigl som skriver långa artikelserier där varje dödsfall uppmärksammas. Inga krav på att sommartiden ska avskaffas.

Förmodligen tycker man att de som dör av stress idag var sjuka ändå, så det var bara en tidsfråga. Men så är det ju med de som mördar sina partners också, de har oftast någon slags diagnos. Vare sig den ena eller den andra sortens dödsfall brukar komma som en blixt från klar himmel.

No shit, sherlock

Men vi går ju ofta omkring och är rädda för fel saker. Det är fler som dör av fallande cocosnötter än av hajar. Fler som dör i bilolyckor än i flygolyckor. Fler amerikanska barn som drunknar i swimmingpoolen än vad som dör av skjutvapen. Jag säger inte att vi ska avskaffa sommartiden. Inte heller ursäkta mord. Jag vill bara sätta omdebatterade samhällsproblem i proportion. Dolf på Genusdebatten är inne på ett liknande resonemang om våldtäkter.

One thought on “Dödens dag

  1. Bra att du tar upp detta. Själv är jag rabiat motståndare till sommartiden. Varje år när jag börjar känna mig lite piggare efter vinterns enorma trötthet så kommer sommartiden som en riktig käftsmäll. Jag håller med professor Roenneberg ”vi ska sluta med sommartiden”.
    Jag utgår ifrån att flerparten av de 30 dödsfallen utöver de vanliga är män eftersom feministerna är tysta.

Kommentera

