Topless

En av dagens huvudnyheter i tidningarna, förutom att VM-guldet firats extra uppsluppet i Husby, var att en person reagerat på att en turistkarta över Sotenäs har en teckning av en tjej som badar topless, för att visa var de bästa stränderna finns.

Det mest upprörande var kanske inte att baderskan hade rakat sina armhålor, utan att hon hade bystmått och hårsvall som en ung Carola?

Det mest upprörande var kanske inte att den tecknade baderskan hade rakat sina armhålor, utan att hon hade bystmått och hårsvall som en ung Carola?

När jag var tonåring var topless högsta mode. Synen på bilden ovan var snarare regel än undantag om man åkte till valfri badstrand. Många tjejer i gymnasiet sprang omkring topless, inte bara när de badade, utan vissa även när de spelade volleyboll och sånt på friluftsdagarna i skolan. Vi hormonstinna tonårsgrabbar fick nöja oss med att se men inte röra. Det hade inte funkat idag, för då hade tuttbilderna legat på Instagram eller någon annan webtjänst redan före skoldagens slut, fritt googlingsbara i decennier framåt. Men åker man till Medelhavet är det fortfarande vanligt, särskilt bland turister.

Förra veckan var det upprörda känslor över nån reklam där en tjej solar topless. Enda skillnaden på den tjejen och mina gymnasiekompisar var att de hade gympaskor på sig och det blir ju lite svårt när det är högklackat man gör reklam för. Vad hände med det feministiska slagordet ‘bränn behån’ och simhalls-kampanjen ‘bara bröst’?

Skoreklam

Visst tittar hon nyfiket om hon kan se något av mannens pung i glipan till shortsen?

Johanna Frändén skrev i torsdags en något förvirrad krönika i Aftonbladet, där hon drog paralleller mellan ovilja att gå topless och ovilja att gå utan slöja.

– Varför täcker du din överkropp, det behöver du inte här, förklarade kvinnorna på ön snällt för mig. Jag harklade mig.

– Jo, alltså, vi gör så där jag kommer ifrån. Det skulle kännas väldigt konstigt för mig att gå runt barbröstad bland folk, svarade jag. Kvinnorna suckade i kör. De välvilliga ömännen ­också.

– Ni är så hämmade i norr. Det är väl inget skamligt att visa upp sin kropp. Kläder är ju bara i vägen. (Johanna Frändén i Aftonbladet)

Bloggen Pater Semper Est kommenterar krönikan med underbart subtil sarkasm, där han förklarar det som Frändén helt missat, att musklerna i ansiktet är våra viktigaste verktyg för att kommunicera med andra människor i alla möjliga sociala situationer, medan brösten lever sitt eget liv förutom när de används till amning eller sexuella inviter. Det bör alltså vara obligatoriskt att visa ansiktet, men frivilligt att visa brösten.

Ponera nu Frändéns idé, att jämställa exponeringen av ansiktet med exponeringen av kvinnans tuttar. Vilken information kan man förvänta sig? Så vitt jag förstår har evolutionen premierat amning samt förmågan att väcka sexuell lust hos motparten. Båda bidrar till att säkerställa den genetiska överlevnaden (osäker på hur man ska vikta faktorerna i förklaringsmodellen). Vilken övrig repertoar kan man förvänta sig av nämnda tuttar? Förutom att vara statiska kan de röras i sidled, höjdled och kanske i den så kallade ”helikoptern” (här krävs sannolikt övning för att nå rätt nivå på färdigheten). Visst handlar det också om icke-verbal kommunikation, men samtidigt är tutt-kommunikation rätt så begränsad jämfört med ansiktets många affekter. Det finns fog för att hävda att tuttarna inte bidrar på samma sätt, rent kommunikativt, som ansiktet när det gäller den mellanmänsklig kommunikationen. (Bloggen Pater Semper Est)

h7B020A78

Annonser

13 thoughts on “Topless

  1. Just den totala förvirringen reagerar jag på. Om man på ett badhus har regler för att kvinnor ska skyla brösten är det kvinnoförnedrande, sexualisering och objektifiering av kvinnans kropp. Hon måste minsann få gå toppless om hon vill utan att bli sedd som sexobjekt. Om man då symboliserar en badstrand med en toppless kvinna är det också objektifierande och sexifierande av kvinnors kroppar. Nån gång får man bestämma sig. Antingen är bara bröst sexuella symboler och då är det inte rätt att blotta dem för folk. Eller så är det inte en sexuell symbol och då är bilden på den badande kvinnan just bara det. Ibland (ofta) undrar jag om det inte bara handlar om att ha något att gnälla över och vara anti. Att man sen är mot något andra gör och tycker det är ok när man själv gör det spelar ingen roll. Bara man får gnälla lite och vara ”kränkt”.
    Stringens var ordet.

  2. Tycker också att det är extremt korkat att jämföra visandet av brösten med användande av burka och annat. Det är ingen som tvingar en kvinna i Sverige att visa brösten offentligt varken av religiösa eller andra skäl medans kvinnor,åtminstone i vissa länder, faktiskt tvingas att skyla sitt ansikte eller hela kroppen.pg.a av kulturella eller religiösa skäl. Skulle inte förvåna mig om vissa kvinnor i Sverige också blir tvingade till att skyla sitt ansikte eller kropp. Personligen kan jag köpa om kvinnor har sjal på sig eftersom man då fortfarande ser ansiktet men jag tycker att
    det är obehagligt med burka som jag tycker är att jämföra med ett vandrande fängelse.

    Är det verkligen något att försvara för Johanna Fränden att kvinnor i vissa fall tvingas ta på sig kläder av en vis typ pg.a religiösa eller kulturella skäl ? skulle hon själv vilja bli tvingad att bära sjal eller Burka ? Förmodligen handlar det väl dock mest om att Fränden vill visa vilken vidsynt och mångkulturellt omfamnande människa hon är.

    Håller också med om att det är dubbelmoral av feministerna att kräva rätten att bada topless i simhallar samtidigt som man skriker sig hesa om någon symboliserar ett nakenbad med en barbröstad,tecknad kvinna.

  3. Ja det undrar jag också ibland, vad hände med toplessgrejen som var regel och inte undantag? Kommer ihåg hur upprörda vi blev här i Norden när inte trenden inte alltid gick hem lika bra i Sydeuropa (tågluffande Skandinaviskor riskerade att bli arresterade i Grekland vill jag minnas).

    Men ja detta visar ju bara att feminism inte är ‘ett’ och att mycket görs i feminismens namn.

  4. Ja,det är ju så att många säger sig företräda feminismen men nu måste de bestämma sig för vad feminism innebär. Annars går det ju inte att diskutera med dom. Så fort de blir inträngda i ett hörn av sin bristande argumentation så är det ju många feminister som säger det där är inte min typ av feminism.Hur skall man då veta vilken typ av feminism man skall argumentera emot ?
    Det måste ju finnas en minsta gemensam grund som alla skriver under på.

    • @Pelle2,

      Det måste ju finnas en minsta gemensam grund som alla skriver under på.

      Denna minsta genensamma grund tycks mig vara ”mer makt till kvinnor”. Relativt oberoende av faktiska förutsättningar.

      • Så är det nog kombinerat med attityden att allt män gör och är per definition är dåligt medan allt som kvinnor gör och är alltid är bra.

  5. Ja, jösses! Jag var också tonåring på 80-talet, då SKULLE MAN minsann bada topless annars blev man ifrågasatt. Vad är det med tjejer/kvinnor att alla måste göra likadant? Jag blir inte klok på den här nymoralpaniken trots att jag faktiskt är lite pryd.

    • kanske dags att liva upp den gamla hederliga viktorianismen genom att täcka för stolsbenen och uppmana kvinnorna att blunda och tänka på Sverige när de har sex :-).

      • Glöm inte kyskhetsbälten för alla ogifta…
        De gifta får tänka på ”kung och fosterland” när de gör sin plikt…

    • Japp, jag med. Och det var inte nådigt att ”våga vägra” för väninnorna var på.

      Jag fattar inte heller varför kvinnor inte bara kan sköta sig själv och skita i hur andra kvinnor gör eller inte gör. Hur svårt är det? Sanslöst.

      • Det komiska i det hela var ju att det hela sades handla om att man skulle avsexualisera kvinnobröst men när man inte ville vara topless så fick man höra ”Men, du har ju jättefina bröst”. Tydligen spelade det roll trots allt. Jag upplevde det hela mycket förvirrande som tonåring och började använda baddräkt istället.

  6. @Rocki
    Det var säkert din katolska uppfostran som spökade.Synd att inte burkhinin var uppfannen på 80-talet :-).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s