Apejävlar!

Jag försöker undvika integrationsdebatten, eftersom det är så svårt att hitta någon sida som företräder sunt förnuft där. Och jag tänker inte gräva särskilt djupt den här gången heller.

Vill bara kommentera några småsaker: Om en polis säger neger om en klient, finns det fog för att kalla polisen för rasist, även om vi i min generation vuxit upp med att ordet är en värdeneutral benämning på personer med afrikanskt ursprung. Jag ser inga problem med att kritisera en polis som agerar så, eftersom en viss värdegrund torde ingå i polisutbildningen och tjänstereglementet, uppdaterat till hur samhället ser ut 2013.

Om en frustrerad polis däremot kallar stenkastare, mordbrännare och upploppsligister för apor eller rentav apejävlar, så är rasiststämpeln inte lika självklar. Det ligger ju närmare till hands att detta epitet är kopplat till det beteende buset uppvisar, snarare än busets hudfärg. För mig är apa det djur som först dyker upp i tankarna när tvåbenta löper amok bortom normalt mänskligt beteende. Om en person i stället tänker på mörkhyade när den hör ordet apa, kan man ju fundera på den personens värdegrund.

RUSSIA OPPOSITION

Ryska apejävlar

Capitalism Now!

Amerikanska apejävlar

Fotbollsintresserad apejävel

Fotbollsintresserad apejävel

Bland bloggare som mer eller mindre delar min åsikt om Husby kan jag rekommendera:

Anders V på Genusdebatten
Ekvalist
Toklandet

30 thoughts on “Apejävlar!

  1. Jo men jag vet inte vad du har för bakgrund.. Men om jag var i ett upplopp och nån kallade mig för apejävel så skulle jag tolka det rasistisk. Och om tolkningen är så – så bör man nog tänka sig för en å annan gång innan man säger så igen, istället för att försvara det. Bara säger att det inte är normalt å säga det som polis heller..

    • ‘Men om jag var i ett upplopp och…’

      Är det där något du vill stå för? Att delta i ett upplopp är en aktiv handling, som är grovt kriminell. Ungefär i nivå med rån eller grov misshandel. Vad polisen kallar dig när du grips och handbojas är ditt minsta problem.

      Jag ser inte riktigt varför polisen ska behöva agera artigt mot personer som försöker mörda dem med stenar av samma storlek som vid iranska avrättningar.

      • Men om polisen låt oss säga skulle göra övertramp, tex. felaktigt döda min mamma, så skulle jag kanske kunna delta i ett upplopp för att markera det övertrampet. Det betyder inte att jag skulle misshandla eller slå nån – kan man inte vara med utan at låta bli att skada nån?

        Varför likställer du upplopp med ”försöker mörda dem” ? Du pratade om ordet och jag poängterade att det var visst rasistisk, eller åtminstone fullt förståeligt att det tolkas så.

      • Men om polisen låt oss säga skulle göra övertramp, tex. felaktigt döda min mamma, så skulle jag kanske kunna delta i ett upplopp för att markera det övertrampet. Det betyder inte att jag skulle misshandla eller slå nån – kan man inte vara med utan at låta bli att skada nån?

        Du tycks inte veta vad ordet ‘upplopp’ betyder.

        Varför likställer du upplopp med ”försöker mörda dem” ?

        En person som träffas i huvudet av en gatsten som är större än de som används vid iranska avrättningar, riskerar onekligen att dö.

        Du pratade om ordet och jag poängterade att det var visst rasistisk, eller åtminstone fullt förståeligt att det tolkas så.

        Vilken människoras är det som ska känna sig kollektivt träffad av epitetet apa, menar du? Var Susanna Alakoski rasist när hon kallade Pär Ström för apa i Kristianstadsbladet? Jag tolkar polisens bruk av ordet apa som syftande till ett beteende, och Alakoskis till hennes åsikt om Ströms teaterkunskaper.

  2. Annars kan man ju använda sig av det mera neutrala jävla idioter :-).Det används säkert av alla folkgrupper mot människor av sin egen nationalitet och mot människor av andra nationaliteter.
    Om man använder sig av uttryck som apejävlar så måste man,vilket din blogg är ett uttryck för,
    försöka bevisa att man inte menar något rasistiskt.Det är möjligt attt man kallar någon apejävel i skåne om man tycker illa om den oavsett nationalitet men så är det inte i åtminstone min del av landet.
    Med andra ord varför försöka använda sig av ett ord som är omstritt om man inte behöver ?

    • Det var inte omstritt innan polisen sa det i Rosengård för några år sen och nån PK-person startade ett mediedrev. För mig kändes det självklart att det var beteendet som avsågs, eftersom jag inte förknippar apa med en viss hudfärg. Rasistdebatten efteråt kändes så korkad och onödig. Den gången sades det dessutom inte till folkmassan, utan till kollegerna inne i polisbilen, så jag ser inte riktigt varför polisen ska behöva förklara sig.

      Jag är övertygad om att vem som heslt som ställt sig en hel dag i stenregnet skulle uppfinna en lång rad nya svordomar, även med skyddsutrustning på.

      • Du har säkert rätt i att det börjades kritiseras under dom upploppen.
        Du får naturligtvis uttrycka dig hur du vill och definitivt på din blogg men jag tror att man skapar onödiga motsättningar genom att använda sig av uttryck som apejävlar. Det tar ju dessutom bort fokuset från det som jag anser vara viktigt vilket är att man skall kritisera de som deltar i upploppen för deras gärningar. Man skall dessutom avkräva dom ansvar för sina gärningar.

      • Att kalla dem apejävlar är att kritisera deras handlingar. Jag vill ifrågasätta den trams-debatt som uppstår när PK-människor försöker flytta fokus, så som skedde i Rosengård.

  3. Jag bryr mig inte om vad polisen kallar ligister som bombarderar dem med gatstenar. Vad som helst är ursäktat. Lyckas de finka dem så är det perfekt och de ska ha tårta till kaffet. Idioter som deltar i upplopp, oavsett orsak, får tåla det som händer när polisen griper in.

  4. Det är ju för f-n patetiskt om en stenkastande apdj-vel gnäller över att polisen som han/ hon just försökt döda varit ful i munnen!!!

  5. Om någon menar att mörkhyade personer ska känna sig kollektivt kränkta av ordet apa, ska då vithyade personer känna sig kollektivt kränkta av ordet ‘svin’, som är ett annat vanligt epitet på folk som uppför sig bortom mänsklig värdighet? Svin har ju ungefär samma hudfärg som vita människor.

  6. Jag har bara tittat på wikipedias text om upplopp: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kravall så rent teoretiskt så kan det ju vara ett upplopp som ja e med i utan att jag själv använder våld över huvud taget? Jag skulle förstås aldig kasta stenar mot polisen och förvänta mig att de ska behandla mig respektfullt..

    Men ja tillbaka till ordet. Ja men ett ord har inte alltid bara EN betydelse. Det beror väl på kontext osv. Det handlar dels om hur avsändaren menar det och hur mottagaren tolkar det. Men vi e väl bara oense.

    Men ändå – varför ska polisen använda sånna ord??? Ska dem inte kunna sköta sitt jobb utan att gå ner till den nivån?

    • Om du står passiv i folkmassan gör du dig fortfarande skyldig till brott ifall du inte följer polisens uppmaning att gå hem. Men du skulle nog komma ganska lindrigt undan i en rättegång.

      Som jag skrev i en annan kommentar, vem som helst som står ett par timmar i stenregnet lär uppfinna en lång rad nya svordomar.

      Vi ska tacka och hylla våra poliser och brandsoldater för att de gör skitjobbet vi inte själva vill göra, inte kritisera dem för ovidkommande detaljer.

      • Vadå ovidkommande detaljer? Hur man agerar profesionellt eller inte gör ju jättestor skillnad. Jag är helt säker på att de allra bästa poliserna och brandmännen inte skulle säga sånna dumheter – även om de var i stridens hetta. Antagligen hade de retirerat, eller gått fram för att ha dialog eller försöka något annat men utan att snacka skit.

        Men Jag hade inte skrivit om det eller blåst upp det så himla mycket. Men om du tycker det är Rätt att folk kallar varandra för apejävlar och det ska vara OK så får det stå för dig.

      • Vad polisen använder för benämning på brottslingarna är ovidkommande i jämförelse med brottets natur.

      • Okej. Vad muppigt. Om jag bara står passivt så varför ska polisen kunna tvinga en att gå hem? Spec. om jag inte skadat någon eller så. w

      • Ja, genom att uppmana folk att gå hem, kan de skilja agnarna från vetet. De som hörsammar ordern har rent mjöl i påsen, de som står kvar har tagit aktiv ställning för att delta i ett våldsamt upplopp, vilket är ett ganska grovt brott.

  7. @Bashflak
    Du hade kunnat kritisera de som är drivande utan att kalla dom apejävlar. Jag har sett dig argumentera på ett bättre och intelligentare sätt många gånger. Jag är verkligen ingen PK-människa eftersom jag ifrågasätter många samhällsfenomen som t.ex extremfeminism.
    Jag ifrågasätter dessutom handlingarna från de som kastar sten mot polis och brandkår och eldar upp oskyldiga människors bilar. Jag tror dock inte att debatten vinner något om vi kallar varandra för svin,apejävlar eller idioter. Kan man inte argumentera på ett bättre sätt så har man redan förlorat debatten i någon mening.

    • Jag brukar sträva efter en hög debattnivå. Men tålamodet är begränsat för vissa typer av handlingar, särskilt när det gäller militanta antidemokrater som skiter i spelregler, andras liv och lem, privat eller föralldel offentlig egendom. Vi snackar liksom inte misandri/misogyni i media eller andra i-landsproblem nu, vi snackar anarki på gränsen till inbördeskrig. Utländska ambassader i Sverige manar sina medborgare till försiktighet. När hände det senast? Sånt man hör från Egypten och Pakistan ibland, men Sverige? Senast var väl hungerkravallerna 1918?

      Den som i stället väljer att kritisera skitssaker, som vad polisen använder för epitet på grova brottslingar, har valt att flytta fokus från det väsentliga.

      Husby är en vattendelare, ett lackmuspapper som tvingar folk att välja sida. Valet står mellan demokrati och anarki. Jag väljer demokrati. De som väljer anarki får finna sig i att jag kallar dem apejävlar. Nån jävla ordning får det vara!

  8. @ Mariel: Du är skyldig att följa polismans anvisningar för din egen och andras säkerhets skull. Kan hålla med dig att majoriteten av poliskåren sannolikt aldrig skulle använda såna ord. Men när man just utsatts för en stenkastande hatmobb är det väl inte konstigt om vissa känner ett behov av att avreagera sig verbalt med ett neutralt kraftuttryck. Skulle hållt med dig om det var ett ord för någon folkgrupp eller så. Dock är apeism inte olagligt.

    @BAshflak: Håller med dig, polisen och övrig räddningstjänst ska ha en eloge för att de dagligen riskerar sina liv för att vi andra ska slippa tycker jag. Det enda jag delvis kan hålla med PK vänstern om i det här fallet är att samhället har svikit de här barnen. Inte nu men mycket tidigare. Jag har sett uppgifter på att en av stenkastarna haft 26 orosanmälningar utan åtgärd till soc som liten. Det säger sig självt att ett barn som växt upp så inte har så goda chanser att bli en stabil och produktiv medborgare. Det vi konkret kan göra där är att sluta dalta med bioföräldrar som inte klarar av sin uppgift. I första hand ska de få stöd o hjälp. Men fungerar det inte och barn fortsätter fara illa kan vi rent konkret göra det enkelt för fosterfamiljer att få adoptera barn inom landet. Sk. öppen adoption. Skulle spara en hel del lidande för barn i icke fungerande familjer. Nummer två är att införa en typ av samhällstjänst för de myndiga som inte ännu är tungt kriminella men på väg att bli det. Låt dem få ¨kroppsarbete av någon slag på deras nivå i ny miljö. Kombinera detta med en egen äldre ”mentor” som kan ge dem lite nya perspektiv på tillvaron.

    Skulle inte kalla någon för apa. Men beteendet i sig att samla stenar för att kasta på den man är arg på är väl ganska typiskt ap-beteende: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/apa-laddar-for-dagliga-raseriutbrott_2570971.svd

Kommentera

