Ny bil

Igår tog jag eftermiddagen ledigt från jobbet och körde iväg tillsammans med hustrun och kollade på ny bil. Vi tittade på kanske ett halvdussin olika och fick mellanskillnads-bud på vår gamla bil, innan vi plötsligt bestämde oss. Det var kärlek vid första ögonkastet för både mig och hustrun och beslutet gick väldigt fort. Jag skrev på beställningen direkt efter provkörningen, det fanns liksom inget att tveka om. Senast vi var lika överens om något, var nog när vi bestämde oss för att skaffa vårt sladdbarn för drygt 6 år sen. Då tog det mindre än en vecka från beslut till fullbordande.

one_horsepower

Turbon på min gamla bil sjunger på sista versen

Den här gången kommer det att ta ungefär lika många dagar innan vi kan köra hem med den nya skönheten. Det som dröjer är att det ska monteras en dragkrok på den nya bilen och att jag måste prata med banken och jämföra deras ränta med budet jag fick från bilfirman. Den gamla bilen har läckande turbo och ger därför inte mer i inbyte än vad den nya dragkroken kostar att montera. Annars kan man få ge 25-30.000 för en sån bil på Blocket, om den är i hyfsat skick. Men där vill jag inte sälja den, för jag orkar inte med alla idioter som ringer.

20130525-114428.jpg

Av ren lathet och slentrian har jag inte trappat ner försäkringsnivån på den gamla bilen när den åldrats, så den är fortfarande helförsäkrad. Om jag varit skrupelfri kunde jag gjort en riktig fuling – lagt en stor svensk flagga i bakrutan, klistrat några SD-dekaler på sidorutorna, kört upp till Stockholm och parkerat i valfri förort och tagit tåget hem. Sen när den brunnit upp hade jag kunnat kvittera ut kanske 25 000 i grundplåt på den nya bilen, såvida det inte anses råda force majeure just nu. Men jag är en hederlig och laglydig medborgare, så jag håller tillgodo med de 7000 jag får i inbyte.

Den nya bilen går på etanol, vilket gör att en icke oansenlig del av den månatliga lånekostnaden kommer att sparas in i form av lägre skatt och bränslekostnader. Men huruvida etanol är miljövänligare än bensin är omtvistat. Fordonsetanol tillverkas ju av mat, som behövs bättre i u-länderna (även om det enligt professor Hans Rosling inte finns så många u-länder kvar). Vid tillverkning av etanol går det även åt en hel del fossila bränslen, så huruvida det är klimatsmart är också omtvistat. Ett bättre alternativ vore metanol, som kan tillverkas av svensk och rysk skog med bättre materialeffektivitet i utvinningsprocessen än vad etanol har. Skogsråvara är förnyelsebar, konkurrerar inte med livsmedelsproduktion och kommer att öka i utbud nu när folk inte läser pappers-tidningar längre. Problemet är att det krävs väldigt mycket skog för att kunna ersätta hela konsumtionen av petroleum, så vi blir tvungna att omvandla ännu mer naturskog till plantager. Billiga solceller och vindkraftverk som spjälkar vatten till vätgas vore kanske ett ännu bättre alternativ, men det skulle kräva större modifiering av bilarnas design än vad metanol gör.

20130525-114513.jpg

Det senaste stycket avhandlar sånt jag försöker inspirera mina barn att utbilda sig till och jobba med när de blir stora, för om jordklotet ska kunna försörja 9-10 miljarder människor med dräglig levnadsstandard redan under min livstid, så behövs det många duktiga forskare och ingenjörer. För som jag skrivit tidigare, så ligger lösningen på klimatfrågan inte i att vi går tillbaka till torparsamhället, utan i att det utvecklas klimatneutrala alternativ som är tekniskt och ekonomiskt attraktiva för den stora massan.

2 thoughts on “Ny bil

  1. Lycka till med nya bilen. Bra att du uppmuntrar barnen att jobba med utveckling av ny miljövänlig teknik. Du har helt rätt i att det är vägen framåt.

  2. Ja, det där är de riktigt stora utmaningarna i framtiden. Hoppas att du lyckas motivera barnen!

Kommentera

