Tre flugor på smällen

Idag skrivs det om att LO vill hejda arbetskraftsinvandringen från utomnordiska länder inom sina yrken. Om SD skrivit samma sak hade förstås R-ordet haglat på kultur- och ledarsidorna. Men när LO skriver det finns större chans att skribenterna håller med.

För egen del står ett sånt förslag i strid med mina liberala grundvärderingar. Jag tycker vem som helst ska få flytta var den vill i världen, så länge den kan försörja sig själv och sin familj och göra rätt för sig. 1998-1999 startade jag trådar på temat ‘släpp invandringen fri’ på Aftonbladet Forum, som på den tiden var Sveriges största, bl.a. för att jag visste att såna förslag retade gallfeber på de alltid närvarande nynazisterna och SD-anhängarna*.

LO vill framförallt försvåra för arbetsgivare att utnyttja och lura arbetskraft från fattiga länder i t.ex. bygg-, krog- och städbranscherna, där konkurrensen om jobben redan är hård. Själv tycker jag det är protektionistiskt men jag har förståelse för att LOs främsta intresse är deras egna medlemmar, så det är fullt begripligt att de tycker så.

Immigrants

Men ännu mer utsatta är ju de tillfälliga säsongsarbetarna som sysslar med bärplockning och skogsplantering, som ofta hamnar i en skuldfälla och blir strandsatta, så som skett de senaste åren med folk från t.ex. Thailand, Bulgarien och Kamerun. Där har jag ett förslag på hur man skulle kunna göra, även om det egentligen strider mot de grundprinciper jag angav ovan. Det finns ju massor av arbetslösa ungdomar i både storstadsförorterna och på den svenska landsbygden, som skulle kunna ta bärplockarjobben i stället för hitresta asiater. Är bärsäsongen bra, så finns massor med pengar att tjäna för den som är flitig. Är bärsäsongen dålig, så är risken för en inhemskt boende trots allt ganska låg, jämfört med en fattig asiat som inte har råd med flygbiljetten hem. Samtidigt finns större möjligheter för LO att gå in och organisera bärplockarna så att de får bättre arbetsvillkor. Det förutsätter förstås att det ställs hårdare krav på reglering av bärplockarmarknaden, så att inte oseriösa arbetsgivare kan konkurrera ut de seriösa.

Man slår helt enkelt tre flugor i samma smäll: Fattiga människor från andra länder slipper bli utnyttjade och lurade i Sverige, arbetslösa ungdomar får möjlighet att tjäna egna pengar och LO får nya medlemmar.

*(Några år senare tvingades AB-Forum stänga då ansvariga utgivaren bötfällts p.g.a. att några nynazistiska kommentarer gått över lagens gränsen och stått kvar omodererade några timmar nattetid. Jag var heligt förbannad över att Aftonbladet var så mjäkiga att de lät PK gå före yttrandefrihet. Så hade aldrig Lars Johan Hierta gjort, han hade startat ‘Nya Aftonbladet Forum’ och kört vidare som om inget hänt. I ungefär samma veva togs Hiertas moderna motsvarighet i yttrandefrihetsfundamentala Flashback Forum över och trots många försök och mycket fulspel från motståndarna så har Flashback likt det tidiga Aftonbladet återuppstått gång på gång. Det är där nassarna håller till idag, men jag tyckte att jag debatterat färdigt ämnet redan år 2000, så jag brukar inte lägga energi på att försöka övertyga hopplösa fall.)

Kommentera

