Transdjuren

Aftonbladet har idag en artikel om nån snubbe som fångat en blågylta som befann sig mitt i sitt blågylte-normativa könsbyte. Blågyltan lever i små stim, där alla utom ledaren är tjejrosa honor. Hanen är läckert självlysande pojkblå och ensam herre på täppan i sitt lilla stim. Om hannen dör, t.ex. om någon fiskar upp den, så tar den äldsta honan i stimmet över ledarskapet och byter kön. Sefer, som Aftonbladet intervjuat om den faktiskt inte särskilt ovanliga fångsten, vågade inte ta hem och äta fisken utan skar upp den och slängde till måsarna. På grund av att deras simblåsa är känslig för snabba tryckförändringar brukar de inte överleva att vevas upp från 20 meters djup, så det fungerar sällan att släppa tillbaks dem, vilket man annars brukar kunna göra med många andra fiskarter.

Jag var själv lika skeptisk som Sefer till att äta blågylta när jag fick ett par stycken i Norge häromåret. Men vi fileade dem, panerade och stekte i smör. Skitgott, smakade som abborre ungefär.

Bashflak på fisketur i västra grannlandet

Bashflak på fisketur i västra grannlandet

Det finns gott om djur vars biologiska könsroller skiljer sig kraftigt från människans. Ruvande pingvinhannar, könsbytande blågyltor och sniglar, gravida sjöhästhanar, spindel- och gäddhonor som äter upp hanen efter parningen eller manliga lejon och drönarmyror som aldrig drar ett strå till stacken. Nu försöker genusvetarna använda dessa djur till inbilla skolbarn att det skulle vara normbrytande för en blågylta att byta kön eller för en sjöhästhane att bli gravid. Men jag kan garantera att dessa djur följer könsnormerna för sin egen art till punkt och pricka. Skulle inte falla dem in att bryta några normer. Och jag betvivlar för övrigt att genusvetarna nämner den glupska svarta änkan som dödar sin man eller de lata drönarhanarna som låter kvinnorna göra grovjobbet. Nej, de nämner förstås bara de djur som passar deras egna syften.

Människan däremot, är tämligen flexibel och föräldrar kan ersätta varandra vid den andras frånfälle, vilket förmodligen ökade barnens överlevnadschans om man levde som kärnfamilj i tider när mödrar ofta dog i barnsängsfeber och fäder ofta dog i jaktolyckor. Men ofta hade man dessutom det extra sociala skyddet av att leva i klaner, så om mamman dog när barnen var riktigt små, fanns det ofta andra kvinnor i klanen som hade mjölk i brösten och om pappan dog fanns det andra män som kunde jaga. Det var optimalt för allas överlevnad att dela upp arbetsbördorna så att männen hade huvudansvaret för försörjningen och kvinnorna huvudansvaret för barnen, vilket fortfarande är både den biologiska och den sociala normen. Läs gärna Pelle Billings episka bloggpost om primitiva kulturers könsroller. Våra hormoner har anpassats till detta, så att de flesta kvinnor trivs bäst med omsorg och de flesta män trivs bäst med jaktliknande aktiviteter (med stora individuella variationer). Hermafroditer som byter kön, drönarhanar som får para sig trots att de inte arbetar eller män som blir ‘gravida’ förekommer förvisso även hos människan, men de kommer aldrig att bli annat än kuriösa undantag så länge vi har de hormonsammansättningar vi har. Dessa undantag ska naturligtvis vara tillåtna och accepterade i våra rika och moderna civilisationer, men den dag heteronormen försvinner är den dag människan dör ut.

Henass the menass

9 thoughts on “Transdjuren

  1. Detta kastar väl nytt ljus över Rysslands nya lag mot HBT propaganda gentemot skolbarn. l Svensk media får man Intrycket att dom kriminaliserat homosexualitet, men så är alltså inte fallet. Själv förstår jag inte riktigt vitsen med slik propaganda för att vara ärlig. Inte riktigt rädslan för den heller för all del. Ingen lär ju bli omvänd av denna propaganda? Är man bög så är man, det är vad jag förstår inget man väljer att bli.

    Inte heller förstår jag nämnda grupps evinnerliga klagan över att vara diskriminerade. Inte i vårt land i alla fall. Både media och politiker tävlar om vem som kan gulla mest med dom, och andas man minsta lilla invändning mot ex Samkönade adoptioner blir man bildligt halshuggen och bokstavligt bannlyst, idiotförklarad och uthängd som homofob. (påminner härvidlag om en annan i Sverige omhuldad ideologi.)

    Våld sägs också vara vanligt i samkönade relationer men jag har aldrig hört en feminist yppa ett ord om samhällsproblemet ”Lesbiskas våld mot kvinnor”.

    För mig får folk älska och älska med vem dom vill, men jag bör också ha rätt att slippa få en massa regnbågspropaganda uppkörd i nyllet varje gång jag sätter på TV:n eller öppnar en tidning. Jag föddes som vit heterosexuell man och oavsett hur provocerande detta är för genus och regnbågsfanatikerna är det inte mycket att göra åt den saken. Jag är den jag är, och allt jag vill är att jag och mina barn får vara det ifred och att dom rättigheter som sägs gälla alla även ska innefatta mig.

    Om det är för mycket begärt får man väl söka asyl i Ryssland.

    • Jag stödjer HBT-personers rättigheter, men jag kräks på mediefolkets krav på idrottare att ta politisk ställning. Låt dom förbereda sig mentalt eller fira medaljerna ifred, utan att blanda in politiken. Om idrottaren själv tar initiativet, som Emma Green Tregaro, har jag inget att invända, men det är för mycket begärt att en idrottare ska riskera sin korta och bräckliga karriär bara för att ett stort mästerskap råkat hamna i ett land vissa inte gillar av politiska skäl.

      Du som bor på Tjörn har ju nästan blågyltan i trädgården. Ut och fiska med kidsen nu när dom äntligen hittat hem. Man kan glömma mycket från barndomen, men ingen glömmer när dom fiskade med Pappa.

  2. Det är så lustigt att hela ert sektliknande asgäng av kriminella drägg påstår att ni inte känner varandra!

    Daddy som satt på Jämställdistfnasket Kattans blogg och förtalade Lena Lillie som han aldrig hade träffat och hängde ut privat information!? Manligt! Därefter lägger ni ofta ut en offer- och martyrbild på er själva, för ni inbillar er att omgivningen ska tro att ni varit oskyldiga.

    Liksom ni nu använder fotot på Mariel en brud utan livserfarenhet för att att ni så blåst inbillar er att omgivningen ska se på er som oskyldiga.

    Farsor som sabbar för kvinnor är inga män och kommer aldrig att bli mer än små kryp.

    Det er samling har gemensamt är att ni alla är lika grovt falska hela bunten! Det ser bestämt ut som om ni tagit lärdom av Alexandramannen, när ni hoppar runt på andras bloggar och varandra. Så jäkla många av er som spelar bakom en mängd olika signaturer och det är bara idioter som köper den skiten. Tur för er att det finns så många av dem på nätet.

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/65553?programid=2519

      • Är det inte dags att blocka henne även på din blogg ? Hon tillför ju ingenting i debatten med sina falska anklagelser och allmäna otrevlighet,

      • Det kan vara bra att spara som exempel på att näthat inte bara är ‘män som hatar kvinnor’. Dessutom kan det vara ganska underhållande om man inte tar åt sig av alla absurda anklagelser.

        I sin senaste kommentar avslöjade hon dessutom var man kan hitta hennes personuppgifter, så nu vet jag t.ex. korrekt namn, födelsedag, gatuadress, och vad hennes redovisningsfirma på Södermalm heter. Kan vara bra att känna till om hon skriver fler grejer som överskrider juridikens gränser.

  3. Jag vet faktiskt inte vems ”normer” de angriper när de beskriver djur som könsöverskridande. Halmgubbarnas möjligtvis, men jag tror inte de sorteras i djurriket. Mineralriket kanske.

    Bra iakttagelse i alla fall.

  4. — Æven jag har fått en praktgylta ( øver 1kg ) på kroken i Norge.
    Gyltan var i sin færgprakt som sprungen ur ett tropiskt hav.
    Kærestan min ansåg att det er en Ufisk och dermed …oætlig.
    Fisken fick simma vidare..

    – intressant artikel…jag har skickat den vidare i cyberrymnden.

    Per Hagman

  5. Ping: Om mäns våld | Bashflak

Kommentera

