Kvinnor drabbas värst i krig

…för de blir ju änkor!

Nu är det dags att läsa Hillary Clintons bevingade ord igen, den här gången av Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson. Den misstänkta gasattacken i Damaskus är vidrig. Men hur den skulle drabba kvinnor värst har jag svårt att se. Är kvinnor särskilt känsliga för stridsgas, medan män har bättre resistens? Läs gärna kommentarsfältet, där Pettersson får sina fiskar varma. Särskilt läsvärd är signaturen Leif Nilsson.

De män som ansluter sig till rebellerna, anses få skylla sig själva när de dör i strid. Men de lever ju inte i ett vacuum. De tar till vapen för att skapa vad de hoppas ska bli ett bättre land för sina barn. Men krig har ju alltid två sidor och de soldater som är lojala mot regeringen tror förstås att rebellerna vill riva ner landet i fördärvet, kanske införa sharia. Just Syrien är en konflikt där jag inte lagt ner så mycket möda på att sätta mig in i vad de olika sidorna står för, så jag har inte riktigt tagit ställning. Men om gasattacken utfördes av regimen så skulle jag inte ha nåt emot att Frankrike eller FN gick in med flygstridskrafter och kanske även marktrupper på rebellernas sida, för då har regimen gått långt över gränsen för vad vi bör acceptera. Helst vill jag förstås se en sekulär demokrati, men även moderata islamister vore bättre än Assad.

Men nu är det fredagskväll, så jag ska inte gräva ner mig i något djupare resonemang. Jag postar istället en liten filmsnutt som illustrerar rubriken ‘Kvinnor drabbas värst i krig, för de blir ju änkor’. En fantasifull och våldsglorifierande hjältesaga, där de våldsamma männen använder våldet i syfte att försvara sitt land, sina kvinnor och sina barn. Den typen av våld som jag igår påpekade är legitimt även inom den annars så fredliga svenska mansrollen. En manlig plikt som fram tills häromåret bestraffades med fängelse för de svenska män som vägrade ställa upp.

6 thoughts on “Kvinnor drabbas värst i krig

  1. Blev riktigt förvånad över vilket mothugg feminister fick i kommentarsfältet. Undrar hur folk hanterar hatiska feminister utan att känna sig irriterad av det efteråt.

  2. Ping: Mobilräkning från helvetet « Toklandet

  3. Även jag passade på att kommentera. Möjligheten kommer ju så sällan numera i dessa tider av näthat mot kvinnor. Så här skrev jag:

    Att kvinnor alltid drabbas värst enligt den feministiska doktrinen har vi lärt oss nu. Egentligen onödigt att ens påpeka sådana självklarheter. Att Ifrågasätta detta är dessutom i dessa dagar behäftat med risken att stämplas som hatare av kvinnor på nätet. Därför skall jag på intet vis göra detta.

    Däremot skulle jag som mindre vetande verkligen uppskatta en pedagogisk förklaring på hur just kvinnorna drabbas värst av krig och krigsbrott? Även är jag nyfiken på vilket sätt kemiska stridsmedel drabbar kvinnor värre. Gör det ondare på Kvinnor att dra ner den i lungorna? Tar det längre tid för dom att dö och är därmed plågsammare?

    Kommentaren kan säkert uppfattas som ironisk, men jag försäkrar, jag förstår verkligen inte detta.

    Inte heller hur det gynnar Syriens plågade befolkning att endast förse kvinnor med humanitär hjälp och låta männen och pojkarna dö.

    Kan någon förklara detta för en idiot som inte begriper sig på feministisk humanism?

  4. Enligt NASA rapport nærmar sig en gigantsik komet jorden , vilken kommer att slå ned inom 148 timmar.
    Kometnedslagets effekter innebær att allt levande på jorden kommer att utslæckas.
    Kvinnor… kommer att drabbas verst.

    Per Hagman

Kommentera

