Etnisk registrering

För mig är etnisk registrering inget vi bör eftersträva i Sverige. Som liberal ser jag ingen anledning att föra register på sånt, eftersom människor bör bedömas efter individuella meriter och inte medfödd grupptillhörighet.

Det finns länder som registrerar ras eller etnicitet i sin folkbokföring, t.ex. USA. Den typen av information kan användas av extremgrupper till både höger och vänster, för att motivera sina kollektivistiska ståndpunkter, t.ex. ‘vita måste erkänna sina privilegier’, eller ‘alla negrer är idioter’. Etniska data kan förvisso användas i social forskning, för att förstå varför utfallet inom olika grupper ser ut som det gör. Men om man utifrån det vill forma en liberal politik, så är den informationen ganska ointressant, eftersom kollektivistiska fördomar inte ska styra regelverket. Om man t.ex. som i boken The Bell Curve kommer fram till att svarta i genomsnitt har lägre IQ än vita, så finns det för liberala ingen praktisk politik som är lösningen på det problemet. Varje individ ska bedömas individuellt, det finns gott om korkade vita män, medan även svarta kan bli president. Nackdelarna med registrering är nog fler och väger tyngre än fördelarna. I länder som inte är stabila demokratier kan etniska register missbrukas å det grövsta av framtida regimer. Tänk Rwanda eller Jugoslavien, för att ta några exempel som ligger nära i tiden.

Bara länder med etniska register kan bedriva sån här forskning

Bara länder med etniska register kan bedriva sån här forskning (Ur boken The Bell Curve)

Men visst finns det etnisk registrering som är helt laglig i Sverige. Framförallt registreras samer, för hur skulle vi annars kunna identifiera vilka individer som ska tillåtas åtnjuta de lagstadgade privilegier som samer åtnjuter, i form av jakt, fiske och renskötsel som etniska svenskar saknar? Sverige har förvisso inte ratificerat FN-organets ILOs konvention, men samerna har ändå vissa unika rättigheter i egenskap av ursprungsbefolkning. I Sverige finns 8000 registrerade samer i röstlängden till Sametinget, där kriterierna utgörs av nedanstående.

  • Ska vara myndig svensk medborgare eller ha varit folkbokförd i minst 3 år
  • Anse sig vara same och
  • antingen
    1. själv ha eller ha haft samiska som språk i hemmet,
    2. ha någon förälder eller mor- eller farförälder som har eller har haft samiska som språk i hemmet eller
    3. ha en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget (såvida inte länsstyrelsen har beslutat att föräldern inte skall vara upptagen i röstlängden på den grunden att föräldern inte är same).

Det finns även andra etniska grupper som har officiell minoritetsstatus i Sverige – finländare, tornedalingar, romer och judar. Eftersom skola, rättsväsende, SR, SvT och andra myndigheter har skyldighet att anordna verksamhet på dessa erkända minoritetsspråk, så uppstår ett dilemma när man å ena sidan inte får registerna vilka som tillhör dessa grupper, å andra sidan är tvungen att i sin budget dimensionera den verksamhet som ska tillgodose behoven. Det har man löst genom att samiska, meänkieli och finska endast är officiella språk i vissa kommuner i norra Sverige, medan romani och jiddish har svagare juridisk status än de andra.

Någon laglig registrering av romer torde inte finnas, så om nu DNs avslöjande är sant så är det olagligt. Men det finns många oklarheter här och vi har nog inte sett slutet på historien. Det kan ju visa sig vara en tidningsanka, för visst har polisen behov av att kartlägga kriminella gäng, där vendetta-liknande släktfejder skulle kunna vara en rimlig förklaring till filens existens. Men då är det ju ändå lite överambitiöst att registrera spädbarn, kan man ju tycka.

Vissa blir kriminella i tidig ålder. Men 2-åringar?

Vissa blir kriminella i tidig ålder. Men 2-åringar?

Hela dagen har Twitter flödat med kritik och humor från både vänster och höger, hög som låg. Säkert finns det beröm också, men bland de jag följer har det varit ganska tunnsått av den varan. Som väntat har dock upprördheten varit störst hos den grupp som annars tycker det så viktigt med etnisk medvetenhet, de som t.ex. tycker att vi behöver lägga skattepengar på forskningsområdet kritiska vithetsstudier (tipstack till Toklandet). Hur sån forskning går till vet jag inte, men det låter onekligen suspekt. Till skillnad från det gamla rasbiologiska institutet i Uppsala, som försökte bevisa att vita är bäst, så får man känslan att forskaren Tobias Hübinette nu försöker bevisa att vita är sämst. Och hur särskiljer han vita och icke-vita i sin forskning, utan upprätta ett etniskt register? Det kan förvisso anonymiseras, men ändå? Och hur definierar han vem som är vit, mäter han hudfärg med spektrofotometer?

Annars finns moderna metoder för att ganska exakt bestämma den etniska tillhörigheten hos en person, med hjälp av DNA-test. Det finns specifika markörer hos t.ex. Y-kromosomen (fädernet) och mitokondrie-DNA (mödernet), vars uppkomst är ungefärligen kända i tid och rum, genom studier av ursprungsbefolkningar runt om i världen. Jag skriver mer om den forskningen här. Nu kan vem som helst i världen frivilligt delta i National Geographics forskningsprojekt, som fortfarande leds av genetikern Spencer Wells, vars populärvetenskapliga böcker och filmer kan rekommenderas varmt.

För 199 $ kan man beställa ett kit för att topsa sig själv och skicka DNA-prov till deras lab, tillsammans med lite personuppgifter. Sen efter 2-3 månader kan man gå in med en personlig kod på deras databas och ladda ner sitt eget resultat. Man får en elegant presentation med procentandelen av olika etniska grupper, samt förfädernas geografiska vandringsvägar genom historien. Som extra bonus kan man även identifiera om ens tidiga förfäder hade hybridbildning med neantherthalare eller den nyupptäckta människoarten denisover. Detta är en kraftfull metod för släktforskare som gått i väggen där de skriftliga källorna slutar, eftersom de kartlagda genetiska spåren går 50-60.000 år tillbaka, när de första människorna lämnade Afrika.

13 thoughts on “Etnisk registrering

  1. Ping: Oj vad alla är upprörda över polisens registrering « Toklandet

  2. IQ fördelningskurvan säger inte så mycket – jo, möjligen att de längst till vänster av klockkurvan måhända har haft svårt med inlärning.t.ex. att knyta sina egna skosnören. Det är de längst ut till höger jag är mest rädd för …

    Innan alla korten ligger på bordet angående registreringen av (kriminella) romer, så vill jag bara tillägga att det visst kan finnas fördelar. För mig som medborgare . Och en hel del andra medborgare som vill veta vad som pågår.

    • Polisen som intervjuades på Aktuellt talade inte helt i klartext, men av det som sades fann jag visst stöd för min hypotes, att registret hade ursprung i någon vendetta-liknande släktfejd där man försökt kartlägga vilka som kunde tänkas bli inblandade i framtiden.

      Det skulle då vara ett par stridande släkter man kartlagt, inte alla romer. Men 4000 personer låter mycket, det är ju nästan lika många som Sametingets röstlängd. Något lurt är det i vilket fall.

  3. Lite perspektiv på varför polisen kan vara intresserade av registrera medlemskap i olika klaner. Jmf ca 28:00 i denna BBC-dokumentär (2009) av en rumänsk filmare.

  4. Vad jag förstår är det ett internt register som upprättats av någon ambitiös medarbetare, som inte är avsett för allmänheten, men som någon (vem??) nu läckt ut. Ett arbetsverktyg som nu kan förbjudas och vips blir det svårare för polisen att få ett grepp om en kriminellt belastad grupp. Grattis!

  5. Vilken tur att någon som haft tillgång till registret fattade att det borde bli föremål för diverse utredningar angående laglighet. Borde blivit avslöjat långt tidigare.

    Maria inte skulle väl du vilja hitta dina eventuella minderåriga barn och dig själv i ett sådant register där ungarna bedöms som eventuella blivande kriminella, och dessutom hitta t ex din snälla mormorsmor i samma fil?

    Dessutom förstår jag inte vad Maria menar med polisregister som inte är avsett för allmänheten. Brukar polisregister vara det?

    • Tja, om jag hade kriminella anhöriga så skulle det inte förvåna mig om polisen hade ett öga även på mig. Sedan är det förstås så att bara den som begår brott ska dömas.

      • Maria: OK. Jag förstår. Är glad att du i alla fall inte är min morsa. Ha det bra mvh

        Bashflak: Anledningen att jag skrev här var att jag ville plantera mitt IP-nummer hos dig också, eftersom jag vet att min signatur missbrukats av i alla fall en person.

      • bashflak: Ja 😀

        dolf: nä jag föredrar faktiskt IP-numret, som brukar placera mig lite här och där, då och då geografiskt. En avatar är ganska lätt att sno också, dessutom är jag färdigresonerad egentligen – håller bara viss koll. mvh

  6. DN:s ”scoop” är egentligen inget avslöjande – registreringen och kartläggningen har varit en allmänt känd ”hemlighet” i minst tio år.

    F.d. polis Michael Lundh berättar i en artikel på SR:

    ”– Jag blev bestört men för mig var det absolut ingen nyhet.

    Hur menar du då?

    – Jag lämnade polisen 2005, men redan kring år 2000 då jag jobbade hårt tillsammans med den romska gruppen fick jag information från många håll och från många romer att det förekom olika register i södra Sverige bland polisen. Jag ringde ner vid något tillfälle och frågade om det stämde, och ingen svarade på om det stämde, men jag vet att det förekom för det kom från så många källor. Så på ett sätt är det bra att det kommer fram nu.”

  7. Det där dilemmat har faktiskt jag också tänkt på. Nu när fler barn är berättigade till modersmålsundervisning i något av de fem minoritetsspråken och man dessutom från regeringshåll vill slopa kravet på att eleven måste ha grundläggande kunskaper i minoritetsspråket i fråga blir det väldigt dubbla budskap. Jag som har en morförälder som invandrade hit från Finland på 1950-talet hade med de nya reglerna varit en av dem som blivit berättigad till modersmålsundervisning på minoritetsspråket finska om jag varit grundskoleelev idag. Men hur skulle skolan ifråga veta det? Det finns inga register överhuvudtaget över vilka svenska medborgare som är tredje generationens invandrare…..

    Hur har man tänkt krångla sig ur det här?

Kommentera

