Mansdags-rant

Igår jobbade jag över ända till midnatt, en totalt händelselös kväll där jag övervakade ett fabriksförsök jag var ansvarig för. En råvara ersattes med en annan billigare, vilket skulle kunna spara 5 miljoner på årsbasis åt arbetsgivaren. Experimentet ansågs lyckat om ingenting alls hände, vilket också blev utfallet. Syftet med min närvaro var att hjälpa operatörerna på fabriksgolvet att vidta åtgärder och lösa problemen ifall det plötsligt skulle barka åt Chernobyl-hållet. Ungefär som att sitta brandvakt.

Eftersom försöket lyckades hade jag gott om dötid att genomlida, så när fiskesnacket med gubbarna var uttömt och fotbollen på radion barkade åt skogen, drog jag igång en mansdags-rant på Twitter. Tack vare den fick jag ett antal nya följare. Här är vad jag skrev:

Och där var det nära midnatt, vilket innebar att både arbetsdagen och mansdagen var till ända, så även om jag kunnat ranta ett bra tag till så satte jag punkt där. Bloggaren Toklandet har nämnt min rant redan.

29 thoughts on “Mansdags-rant

  1. Medan andra jämställda bloggare ägnade sig åt interna stridigheter tog du dig an mansdagen på egen hand. Sorgligt men hedervärt.

    • Ja, jag blev också bannad från Charlottes blogg för att jag inte tillräckligt tydligt valde hennes sida i de interna stridigheterna, men jag ser inte vad annat jag kunnat göra. Inte heller förstår jag upprördheten. Den som vill diskutera politik på internet måste lära sig följande:

      1) Det krävs skinn på näsan, man måste tåla att få sina påståenden granskade och ifrågasatta. Den som har goda argument har inget att frukta.

      2) Troll dyker upp överallt och varje dag, inget att bli så upprörd över. De bör lämpligen bemötas med ignore eller nån enstaka gång raljerande. Att mata trollen leder ofta till att de stjäl uppmärksamheten från vad som egentligen ska diskuteras, vilket också är vad de vill.

      3) Man ska aldrig diskutera politik på en blogg där man hänger ut sin familj. Oavsett vilken fråga man diskuterar eller på vilken sida man står, finns det någon dåre där ute som vill dig personligen illa för din åsikt.

      • Punkt 1 och 2: håller helt med. Punkt 3: Väldigt obehagligt detta. Man får ha en blogg för vänner och bekanta där man kan lägga ut bilder på barnen, och en annan, anonym, där man kan säga vad man egentligen tycker i olika samhällsfrågor. Sjukt egentligen. Men det är ju det pris man får betala för offentligheten förstås. Nätdebatter har i allmänhet många fördelar tycker jag. Du hinner tänka innan du formulerar dig. Du får prata till punkt. Men samtidigt blir folk otroligt provocerade och håller inte igen på krutet på samma sätt som man kanske hade gjort vid en diskussion där man sitter vid samma bord. De sociala konventionerna tappar liksom i giltighet när man reduceras till en kommentar på någons blogg. Samtidigt är jag lite kluven till moderering. Svårt det där.
        Ha en bra dag!

      • Rosie,

        Punkt 1 och 2: håller helt med. Punkt 3: Väldigt obehagligt detta. Man får ha en blogg för vänner och bekanta där man kan lägga ut bilder på barnen, och en annan, anonym, där man kan säga vad man egentligen tycker i olika samhällsfrågor. Sjukt egentligen.

        Nja, det var nog inte det som avsågs. Frågan är väl egentligen vad det är man avslöjar om den egna familjen. Men här är det möjligen lite skillnad mellan könen:

        Women will also lie to save people’s feelings, with only 27% saying they would tell a man if he was hopeless in bed (although 36% would tell their friends all about it).

        Det där med att prata med utomstående om relationsproblem med partnern är nog mer en kvinnosport än något män ägnar sig åt. Det bottnar nog i sin tur på vad man tror sig kunna vinna på det. Män har i princip inget att vinna på det, vare sig hos andra män eller (minst av allt) hos andra kvinnor.

      • Ja, jag kanske missförstod ”hänga ut”, men jag tycker förvisso att det är precis det man gör när man offentliggör sin familj på en blogg, oavsett hur ädelt syftet än må vara. Sedan det där om att kvinnor generellt hellre pratar OM sina män än MED sina män, det kan nog ligga någonting i det. Jag vill dock gärna betona att detta nog är ytterst generellt. Jag är inte sådan, till exempel. Har aldrig pratat med mina väninnor om mina män som jag har haft en relation med, det hade varit respektlöst och förnedrande. Det gäller även omvänt, jag är högst ointresserad av att höra om hur andra par har det i sängen (och utanför). Det är väl deras ensak. Men en ytlig flört kanske man har analyserat i grupp, men ytterst sällan på något nedlåtande sätt, och heller inte under pågående romans (det kan ju vara en potentiell pojkvän).

  2. Mycket bra gjort!!!
    Responsen från twitter i form av retweets och favortmarkeringar på dina inlägg (jämfört med andra) talar sitt tydliga språk avseende behovet….

  3. Taklagsfest skall du ha!
    (Ser att du håller fanan högt idag igen.)

    Kan inte läsa ”en” i text utan att hjärnan lägger till västgötskt uttal.
    ”En får la för skôen specificera vad en menar med strukturer och sånt därnt.”
    Ja, jag får utveckla det lite mer.

      • Ännu ett tecken på att det sitter en liten tonårsflicka bakom denna blogg. Du använder inte bara samma metoder som tonårsflickor du sitter och påstår en massa skit om småtjejer! Är du en tjej? Vad i helvete vet en medelålders gubbe om hur flickor och deras ideal ser ut? Jag tror det är mer lämpligt att det könet får uttala sig och inte sjuka män som du! Den patetiska gubben som hänger ut privatkvinnor med papperspåsar på huvudet, vilket är dokumenterat sitter och ljuger om småtjejer. Guibben som förtalar kvinnor på nätet tillsammans med övriga ryggradslösa fega löss- Hur är det att vara en psykopatisk lögnare som påstår en massa om hederliga männsikor? Hur könns det att var en feg ynklig skit?

        Du säger på genusdebatten:

        Varför ska man följa skönhetsideal? Vad händer om du skiter i att göra det? Har du testat?

        Två grejer, som du förmodligen skulle drabbas av förr eller senare ändå:
        1) Du har mindre chans att få den allra hetaste killen som alla andra tjejer också vill ha, utan du får nöja dig med en vanlig medelmåtta
        2) Du får veta vilka tjejer som är dina riktiga vänner och vilka som inte är det ”

        Är du en tjej och vilka ”skönhetsideal” ska en liten flicka följa enligt dig? Ska hon se söt ut, hålla käften och slicka gubbar som dig i röven? Nej den typen av nedtryckta kvinnor och småflickor får du gubbe lilla hålla inom din egen stackars familj!

        Jämställdisterna – varför tar inte ert SJUKA gäng som sitter och lobbar om att kvinnor drömmer om att bli våldtagna (läs på genusdebatten) och sysslar med kriminellt förtal och drar så långt åt helvete ni kan komma!? Det har ingen betydelse att ni sitter och ”tummar” era egna inlägg, hoppar runt hos varandra, spelar bakom en massa olika sjuka signaturer eller ryggdunkar varandra. Ni är och kommer förbli riksmupparna i Sverige och osynliga sådana, eftersom ni inte är mer en några fega hatade råttor. 😀

      • Den enda som hoppar mellan olika signaturer är du, Lena Charlotta Andersson.

        Sa du inte förresten att vi hade talat färdigt med varandra? Jag har åtminstone inget mer att säga dig, så varför envisas du med att komma hit och spamma en massa absurt nonsens?

  4. Pip pip.
    Skickligt frimodig feministdrapa.
    Undrar om Lena A ær en av hatkrønikørerna på Aftonbladets feminist sida?
    Lena A ær så førbannad så att hon upprepar sig , intermittent ( lol ).
    .
    Per Hagman.
    .

Kommentera

