Fittfestivalen

En lördag full av fitta, lovar RFSU idag. Visserligen måste man åka ända till Stockholm för att få nåt, men numera är ju det mesta tillgängligt på distans via Internet, så alla kan ju sitta hemma och glo på fitta tills de spyr.

– Vi vill få människor att prata om fittan i offentliga sammanhang. Som det är nu får fittan inte riktigt ta plats, och det kan vara förknippat med skam att prata om fittan i offentligheten. Det vill vi motverka, säger Elin Högberg, en av Fittfestivalens projektledare.

Och ja, vad ska man säga? Jag tycker mest det känns lite pubertalt att prata om kuk & fitta i offentligheten. Sånt hör hemma i diskussioner om sex och gynekologi, men knappast i andra sammanhang. Men är det så de vill ha det, så OK.

Vi män inom näringslivet är ju som kloke Jens Spendrup förklarat, mer kompetenta än kvinnor. Det beror på att vi har en enkel kom-ihåg-regel som kvinnor har mycket svårare att lära sig. Alla män tänker på nyckeltalet profitability minst en gång i minuten, och vet därför hur företagets vinst ska maximeras. Hela tillvaron kretsar kring det. Därför är män lämpligare för styrelseuppdrag.

Oj, där avslöjade jag en av patriarkatets mörkaste hemligheter. So sue me!

F-pyssel

Så här ser den ut, om nu inte någon över 12 visste det. Ni som surfade hit på jobbet får skylla er själva, nu när folk tittar konstigt på er i kontorslandskapet.

58 thoughts on “Fittfestivalen

  1. Ping: Varför göra det besvärligt? | WTF?

  2. ”Sånt hör hemma i diskussioner om sex och gynekologi”

    Och RFSU sysslar inte med sexualupplysning?

    Jag har inga problem med detta lika lite som jag skulle ha problem med en kukfestival dagarna före internationella mansdagen.

    • Jag tycker att en kukfestival skulle vara något oerhört fånigt, oavsett när, var och av vem. Vi har ju redan midsommarafton, där både kuken och fittan hyllas i mer inlindade former.

  3. Det som bekymrar mig är alla dessa hemska skador på nämnda kroppsavsnitt som drabbar kvinnor i samband med vaginala födslar.

    En gåta för mig att kvinnor över huvud taget går med på att föda barn – och dessutom tiger och ”skäms” för skadorna. Bra om det kommer upp till ytan – det kan vara värt att diskutera på s k fittdagar, eftersom ”ingången” efter en födsel inte ser lika snygg och prydlig ut som på bilden. mvh

      • Mia: Jag frustar av ilska när jag läser om det klantarsel till s k läkare som lät en kvinna plågas i flera dygn och sedan verkar ha brutit nacken på bebisen enligt tidningarna. Kan det möjligen finnas en slags ”patriarkala strukturer” som gjorde att INGEN VÅGADE STOPPA läkaren och rädda bebisen plus att se till att kvinnan inte fick bestående skador? mvh

      • På vilket sätt har det inte varit känt att barnafödande är riskabelt och kan leda till skador? Var tredje vuxen kvinna på medeltiden dog under sina fruktsamma år, troligen av förlossningsskador. Många tog sista smörjelsen innan de skulle föda.

        I Fler kejsarsnitt utan medicinsk grund – trots riskerna (Läkartidningen 2007) framkommer att kejsarsnitt inte är mindre riskabelt än ‘normal’ förlossning, och att de som fått ‘rådgivning’ i samband med förlossningsrädsla är mer benägna att välja kejsarsnitt än de som inte fått rådgivning.

        Förlossningsrädsla, som i olika studier uppskattats förekomma hos 5–6 procent av gravida kvinnor, har rönt ökande uppmärksamhet under de senaste åren, och enheter för antenatal psykosocial rådgivning har skapats vid flertalet kvinnokliniker i landet.

        Förvånansvärt nog uppvisade gruppen med uttalad förlossningsrädsla som inte fått antenatal psykosocial rådgivning en lägre frekvens av kejsarsnitt, på totalt 20 procent, varav planerade 4 procent och akuta 16 procent, vilket var jämförbart med kontrollgruppens siffror. Tillfrågade två månader efter förlossningen tyckte inte de kvinnor som fött med kejsarsnitt att deras upplevelse av förlossningen var bättre än vad de som fött vaginalt tyckte [10, 11].

        Jag går med på att vissa komplikationer säkerligen är mindre vanliga efter kejsarsnitt (jag utgår också ifrån att alternativet ni talar om är just kejsarsnitt, och inte att låta bli att föda helt och hållet), men det finns åtskilliga komplikationer som är värre:

        Åren 2000–2002 var mödradödligheten 2,8 gånger högre efter planerade, och 4,3 gånger efter omedelbara och akuta kejsarsnitt än efter vaginal förlossning [19]. Trombos inkluderande lungemboli, blödning och postoperativa infektioner står kvar som de främsta perioperativa maternella komplikationerna [9, 19].

        Hursomhelst, jag är tvåbarnsfar, och kan inte påstå att jag känner igen mig i bilden att komplikationer från förlossning inte skulle vara något extra stigmatiserande, eller något som man inte vill tala om. Denna ledarartikel tar bland annat upp frågan, nämner att Uppdrag Granskning också gjort det, och berättar att KD motionerat om frågan i Västra Götaland. Det var bara resultatet av några sekunders sökning på nätet, och återfanns bland åtskilliga bloggartiklar, tidningartiklar, rådgivningssajter, kliniker för intimkirurgi och diskussionsforum.

        Notera att jag inte vill förminska problemen – bara ifrågasätta påståendet att det inte talas om de här sakerna. Det finns absolut saker som är tabu att tala om, men detta tycks inte vara en av dem, även om man allt som oftast brukar inleda med att det är just tabu.

    • Hur förlossningsskador ska förebyggas och behandlas diskuteras väl lämpligen på läkarkonferenser? Och vad jag kan se handlar fittfestivalen inte alls om såna allvarliga saker, inte heller det ”fittpyssel” och liknande aktiviter som feminister tidvis roar sig med.

  4. Ping: Dr Phil och fittorna | Jussi H. Lundell

  5. Törnrosa
    Några patriarkala strukturer tror jag inte på. Och nu menade jag mer de förlossningsskadorna som inte diskuterats nämnvärt hittills men som börjar tas upp. Liksom annat det talats tyst om, som att män våldtas i krig också samt ”kvinnors våld mot män”.

  6. V-hoft: Att det är riskabelt att föda barn oavsett vilket sätt man väljer ÄR känt – och jag har inte påstått något annat heller. Och jo mitt sura resonemang gick faktiskt ut på alternativet att strunta i att sätta barn till världen.

    Då skulle man kanske få professionen att ta efter vissa länder, t ex Norge och Finland, där det används knep under förlossningen som minskar åtminstone vissa komplikationer.

    Men alla dessa efterkomplikationer, som sägs drabba 50 procent av kvinnorna (när man t ex via fittan med fingrar måste styra sin dagliga avföring, med mera) har inte varit särskilt känt. Kvinnorna som drabbats av detta tror att de är ensamma om det och skäms för att tala om det. Det är nu i dagarna som det ”fittproblemet” kommer fram i vissa bloggar och förhoppningsvis kommer det problemet också att diskuteras av en del under fittfestivalen.

    Gratulerar till dina erfarenheter som tvåbarnspappa, ni tycks i alla fall haft tur.

    Bashflak: Fittfestivalen kommer säkert att utvecklas och var du glad över att folk vågar diskutera fittan och allt vad den kan användas till plus konsekvenserna det får för framför allt kvinnan när just fittan används. mvh

    PS ledsen att du tycker att jag förstört ditt upplägg att du skulle göra dig lustig över denna kvinnofestival 😀

    • Men varför måste man använda det ordet, det är stötande och vidrigt. Och hur kan man tro att man ska kunna få killar att sluta kalla tjejer (och killar för den delen, säkerligen minst lika vanligt) detta i skolan? Vad är det för signaler man sänder ut.

      Sanningen är att detta typ av språk leder till att många distanserar sig. Det verkar helt enkelt inte särskilt seriöst.

  7. Mia: Jag är helt inne på din linje.

    Mina funderingar kring ”De patriarkala strukturerna” vill jag hänföra till händelseförloppet kring när barnet bröt nacken. Kanske det kommer fram något vettigt i samband med rättegången som kan underlätta för alla gravida som hamnar i svåra lägen i framtiden. mvh

  8. Hoppas de kan ordna fram en sandlåda på festivalen. Så de kan diskutera allvarliga problem som sand i f…..

  9. Jag tycker att detta är ett bra initiativ. Medvetenhet, information, upplysning är aldrig fel. Om detta projekt leder till att fler blir medveten om sin fitta så är det såklart bara bra. Det råder ett större tabu kring fittan än kuken och om vi motverkar det så säger jag bara bra jobbat.

  10. Brukade vifta med ballen och ropa ”stake hej stake hej stake stake stake hej hej hej” i omklädningsrummet, skulle tippa på att jag var ca 14 år när det hände.

    Var det ”kukpyssel” som jag sysslade med samt medvetandegörande av mitt könsorgan?

    • Jag trodde precis som du att det var ett omoget beteende, men ack så fel jag hade för tydligen så handlar det om konst/kultur/normbrytande/kukpyssel och t.o.m vetenskap!

      mvh

  11. I citatet från fittfestivalens projektledare står följande:

    ” Vi vill få människor att prata om fittan i offentliga sammanhang. Som det är nu får fittan inte riktigt ta plats, och det kan vara förknippat med skam att prata om fittan i offentligheten.”

    Alltså verkar festivalen inte handla om förlossningsskador utan om att få bort skammen om att prata om fittan i offentligheten.Hade den handlat om förlossningsskador så hade den varit vettig tycker jag men att bara rent allmänt vilja få folk att prata om fittan i offentligheten verkar mer än lovligt barnsligt.
    Det finns väl väldigt få anledningar att t.ex prata om fittor och kukar på kafferasten på jobbet ?
    Om nu någon skulle vilja göra det av något skäl så tror jag nog att de flesta skulle kunna göra det medan några andra skulle tycka att det vore jobbigt och pinsamt att prata både om kukar och fittor.
    Med andra ord försöker feministerna i vanlig ordning framställa kvinnor som offer eftersom de inte anser sig kunna prata om fittor offentligt.
    jag kan dock inte låta bli att undra vad samma feminister skulle säga om jag kom fram till dom en vanlig dag och frågade dom om vi inte kan prata om deras fitta alternativt om de inte vill berätta om sin fitta för att minska skammen kring detta ämne. Skulle tro att jag skulle få en örfil eller bli anmäld för sexuella trakasserier.

    Rent allmänt så finns det ju också en grupp feminister som kallar sig själva för t.ex feministfitta som bloggare t.ex, de skriver böcker som fittstim, de pratar om fittpyssel,syr fittbyxor mm.
    De brukar också skriva någonting om kuk när dom pratar om män. Om dom inte lider av kollektiv Tourettes så verkar dom inte ha något problem att nämna ordet fitta i tid och otid i det offentliga.
    Med andra ord slåss dom mot en inbillad skam för de flesta av oss bryr oss inte om deras tjat om sitt könsorgan utan tycker enbart att dom är oerhört barnsliga.

  12. Pelle 2: Som jag skrev tidigare så tror jag det är bra att man börjar någonstans och att det sedan leder vidare till något mer.

    Det jag ser är att jag själv inte hade några som helst problem att använda ordet när jag nu adresserade er. Däremot ingår vare sig f-ordet eller k-ordet i min verbala vokabulär. Jag använder helt andra ord. En generationsfråga kan jag tänka mig.

    Vad jag hoppas är att detta initiativ i förlängningen ska hjälpa alla dessa kvinnor, som skriver om sina olika rädslor på exempelvis Familjelivs förlossningssidor. Ge dem rätt att våga ta plats och som jag ser det – kan de börja prata om fittan så kanske de också i förlängningen ställer krav på t ex förlossningseftervården och framför allt på förlossningspersonalen så att den minimerar skadorna redan under födseln.

    Till skillnad mot dig så upplever jag inte skammen som inbillad. Jag är inte feminist, ej heller antifeminist. Första gången jag träffade på Lady Dahmer var just när hon hade startat en tråd på Familjeliv där hon uppenbarligen var förbannad, med rätta, på det svek som gravida kvinnor utsattes för när de invaggades i en falsk trygghet. Kan tänka mig att hon spelade en viktig roll för många när hon tog bladet från munnen.

    Fittan är så mycket mer än att detta ska tramsas bort, jämföras med pubertetssnack eller förringas som tjat. Vågar kvinnor prata om denna kroppsdel så kommer även problemen fram. Och det är först då – som det kan ske en förändring. mvh

    • Familjeliv är helt rätt forum för glada (eller bittra) amatörer att prata om förlossningsskador, men behövs det verkligen en IRL Fittfestival för att våga göra det? Det lär vara ett populärt samtalsämne på tjejmiddagar också, har jag hört.

      • Till och med du måste förminska och kalla det amatörer. Alldeles för dåligt Bashflak. Det finns många tjejer därute som behöver andra tjejers stöd. Speciellt när killarna reagerar och agerar som du – då är det bra att tjejerna snackar med varandra. Det tycker jag att de ska få göra utan att bli nedvärderade av killar.
        Så ja en fittfestival kan vara mycket utmärkt i sammanhanget – speciellt om man vill nå alla de tjejer som inte ens vågar ta för sig på nätet.

        En tanke som har slagit mig är att ni måste vara otroligt rädda för kvinnorna som håller på att snacka sig samman via nätet. Många av dem är otroligt kapabla och håller på att jobba upp modet hos de tjejer som bara läser här.

        Du märker det inte själv tror jag, men det finns säkert fler kvinnor än hemska mig som uppfattar dig som väldigt patriarkalisk i ditt sätt att trycka till kvinnor som du upplever som motståndare. Kolla bara på slutet av ditt inlägg om ”Kloke Spendrup” och din uppfattning om styrelseuppdrag.
        Obs! Tro inte jag är bitter. Långt. långt därifrån.

        Ha det bra. mvh

      • De som diskuterar på Familjeliv är väl just amatörer, det är ingen förminskning, det är en helt korrekt beskrivning. Proffsen är läkare, gynekologer, barnmorskor etc, som har sina forskarseminarier m.m. Välutbildat folk som får betalt för att prata.

        De som är för pryda för att prata fitta anonymt på nätet lär knappast göra det IRL heller, så en fittfestival når sannolikt inte fram till dem.

        Angående min passus om styrelseposter så är den ironi, vilket borde vara helt uppenbart utifrån dess absurda påståenden.

      • Bashflak: De som vill använda ordet gör det, de som inte vill låter bli. Men debatten har kommit igång. Och i mina ögon gjorde du ett klumpigt raljeriförsök.

        Beträffande amatörer, så är du fel på det. Folk från professionen är också inne på Familjeliv och både diskuterar och ger råd.

        Det är oförskämt att kalla en kvinna som går igenom en förlossning för amatör. Hon besitter en erfarenhet som du faktiskt aldrig kan uppleva annat än utifrån, vilket borde stämma till eftertanke, och hon ska lyssnas på med respekt, oavsett var och hur hon väljer att föra fram sina erfarenheter.

        Ja jag tänkte att du förmodligen körde med någon form av ironi – men i mina ögon är den fullständigt missriktad eftersom den är helt i linje med vad många killar på fullt allvar fört fram under de år jag studerat samtalen på nätet. mvh

      • Fittfestivaler, fittpyssel och allt vad det kallas handlar överhuvudtaget inte om förlossningsskador, utan om mer ytligt tramsande, så släpp den kopplingen. Det finns redan forum för att diskutera och forska kring förlossningsskador och ingen här ifrågasätter nyttan med det, så du kan lägga undan dina halmgubbar.

        Alla barnaföderskor är amatörer. Professionella barnaföderskor kallas surrogatmödrar, vilket är förbjudet i Sverige.

      • Vi har delade meningar. Så bra – det är väl det debatten går ut på. Att bli motsagd brukar framkalla patriarken, så ock denna gång känns det som.

        Som sagt ledsen att jag störde ditt upplägg att förlöjliga vissa kvinnor. Samtidigt vet jag att jag agerat ögonöppnare för vissa, vilket var en trevlig bonus för mig.

        Ha det bra Bashflak och lycka till med ditt skrivande på A Voice For Men. mvh

        PS. Du kan vara lugn – du slipper se mig mer 🙂

    • Vi kommer förmodligen inte bli överens om huruvida det är löjligt eller ej att prata om fittan i alla sammanhang som vissa feminister gör men jag gör ett försök..
      Du skriver hela tiden om att dessa festivaler mm där man pratar om och visar bilder på fittor förhoppningsvis skall leda till att ,man börjar prata om förlossningsskador och riskerna med förlossningar.

      Hittills har jag inte sett något sådant men jag skulle välkomna att festivalerna och konferenserna handlar om sådana allvarliga ämnen och inte ett närmast maniskt upprepande av ordet fitta och uppvisande av det kvinnliga könet.

      Då skulle jag aldrig fälla en negativ kommentar om det. Men att vuxna kvinnor och företrädare för stora organisationer ordnar sammankomster med fittpyssel,samtal om fittan mm i syfte att göra det mindre skambelagt att prata om fittor i vardagen kan jag inte ta på allvar.Det får mig att tänka tilbaka på när jag var barn och upptäckte att tjejer såg annorlunda ut mellan benen.
      Jag och de flesta andra av bägge könen har lämnat detta bakom oss och har inget behov av att prata om våra egna eller andras kön i vardagen.

      Du skriver att fittan är så mycket mer än att detta skall tramsas bort. Det håller jag med om men problemet är väl att det just är trams om fittan som feministerna håller på med.

      Du skriver också ”En tanke som har slagit mig är att ni måste vara otroligt rädda för kvinnorna som håller på att snacka sig samman via nätet. Många av dem är otroligt kapabla och håller på att jobba upp modet hos de tjejer som bara läser här.”

      Dom får snacka så mycket dom vill vad mig anbelangar men det hindrar ju inte att jag kan och kommer ha en synpunkt på det dom säger och gör på nätet och i verkligheten. Detta inte minst för att ledande feminister och politiker i feminismens namn jobbar hårt för att smutskasta män som kön.
      Om man gör något offentligt så får man finna sig i att bli granskad..

  13. Pelle 2: Du är otålig. Jag säger att någonstans måste man börja och du kräver redan färdigt resultat av en process i startgroparna.

    Du kräver exempel. Nja en händelse som förts fram på en kvinnoblogg tycker jag sammanfaller ganska väl tidsmässigt med både fittfestivalen och Internationella kvinnodagen. Det var kvinnan som fick sådana skador att hon måste styra sin avföring med ett finger i fittan.

    Sedan ska du nog ha klart för dig att allt det goda som den här debatten kan föra med sig kommer aldrig ut på nätet – utan kvinnorna läser här och diskuterar IRL. Då är det ledsamt menar jag att många killar måste raljera i bloggarna och förminska kvinnornas erfarenheter. Tro fan att det bara är de mest hårdhudade som går ut på nätet och berättar om sina erfarenheter där.

    Varför inte vara generösa och låta tjejerna snacka i stället för att köra igång dessa feministiska ställningskrig, där du t ex med din första replik som fick mig att reagera bara bevisade för mig att killar också har en reptilhjärna.

    Jag tycker inte det är några problem att ni kommenterar. Det jag surat över är sättet.

    Ha det bra. Jag är glad att du kom tillbaka och pratade med mig 🙂
    mvh

  14. Jösses, gör kvinnor något annat än pratar? Jag skulle nog vilja påstå att förklaringen till feminismens hegemoni i vårt samhälle är att just kvinnor pratar konstant, och män som oftast inte säger någonting alls om jämställdhet.

    Det låter helt orimligt att att kvinnor inte skulle prata om dom här sakerna personligen med sina väninnor med liknande erfarenheter. Om något är pinsamt att snacka om känns det som att tjejer är ganska duktiga på att hitta omvägar att förklara sina problem utan att känna alltför mycket skam. Något som män i sin tur är ganska dåliga på. vi håller käften med andra ord.

    För övrigt, det är ingen som säger att det är fel att anordna festivaler för diskuterande av förlossningsproblem. ”fitta” är dock inget vidare trevligt ord att använda i det offentliga, och resultatet blir helt enkelt att folk distanserar sig. Precis som en timid osäker kvinna som har problem efter sin förlossning skulle vilja ha någonting att göra med en ”fittfestival”.

    • Detta måste jag bara lägga en kommentar till. Såg reklamen för SVD:s näringsliv på AB så jag har inte hunnit läsa men ändå förstått vad det går ut på.

      Till kvinnornas försvar vill jag här säga att de trots allt är i en historisk början av VD-karriären jämfört med män. I takt med att de blir fler, blir säkrare i sadeln m m så är jag säker på att resultaten blir ”bättre”.

      Skulle också tro att de nu i ”början” inte vill köra med ”testosteronchansningar” i klass med manliga chefer. Ge det tid Bashflak så kommer kvinnorna på den fronten också.

      😀 Tack för mig och ha det nu så bra ”du min egen lille halmgubbe” – profitability ha ha. mvh

    • Ulf T och Bashflak: Vad jag menar är att kvinnor ÄR försiktigare av sig även när de kommer upp på topp. De vill inte misslyckas helt enkelt eftersom det står för mycket på spel för dessa pionjärstjejer – alltså hellre lite mindre vinst än chansa.

      Försök inte spela dumma nu. Kvinnor har hållits tillbaka jämfört med män. Och just nu upplever jag att bl a ni två kämpar för att slippa lämna över mer makt till dessa kvinnor, för det är just er socialgrupp som riskerar mest när kvinnorna tar sig fram. (spekulerar alltså utifrån hur jag uppfattar att ni presenterar er)

      Så får jag väl fortsätta med mina funderingar (halmgubbar alltså). Vad jag såg var att det rörde sig om 1,4 procents skillnad. Ponera nu att att v i s s a av dessa företag kanske inte hade fått mer vinst om de letts av en man.

      Men om de letts av en man och fått 1,4 procents mer vinstmarginal, så kan vi väl tänka oss att många kvinnor på halvchefstjänster jobbat häcken av sig för att den manliga VD:n skulle uppnå resultatet.

      Om vi sedan skulle titta på bottenligan så skulle jag tippa att den ser likadan ut. Djärva män som kör företag i botten medan de fega kvinnorna åtminstone ser till att få lite vinst och hålla företaget flytande.

      Kanske man också skulle nöja sig med det ”medelmåttiga” 1,4 procent lägre värdet. Jordens resurser är faktiskt ändliga.

      Och vad hittade jag i skogen i går? Jo en man som städade sin bil. Och glatt körde därifrån lämnande plastleksaker, papper, plastsäck och en massa annan skit efter sig. Visst är män företagsamma. Hade det varit en halmgubbe hade han åtminstone gått in i det sunda kretsloppet.
      Finns det inte ett kortspel som heter Skitgubbe? Jag förstår varför.

      Någonstans i framtiden – inte allt för långt bort – kan jag mycket väl tänka mig en totalkrasch orsakad av framför allt manlig vinstprofit. mvh

      • Varken jag eller Ulf T är VD:ar, även om vi tillhör den yrkeskategori som dessa rekryteras ifrån. Inte heller har vi ambitioner att bli VD. Däremot vill vi att samhällsdebatten ska bygga på empiriskt belagda kunskaper och inte på politiska konstruktioner utan verklighetsgrund.

        1.4%-enheters skillnad, det är enorma siffror när man talar om vinstmarginal. Det betyder att vinsten i rena kronor är ca 20% högre för bolaget med manlig VD, om det med kvinnlig VD har 7% vinstmarginal. Som en jämförelse är t.ex. de omdiskuterade löneskillnaderna mellan könen mindre än så, även i de studier där man maximerar siffrorna genom att jämföra könen rakt av utan att sortera bort deltid, yrkesval, övertid etc.

        Ditt sista stycke illustrerar det vi brukar visa med normalfördelningskurvan (se min toppflik ovan). De största genierna är män, men även de största idioterna. Inga nyheter för en jämställdist, således.

      • Och just nu upplever jag att bl a ni två kämpar för att slippa lämna över mer makt till dessa kvinnor, för det är just er socialgrupp som riskerar mest när kvinnorna tar sig fram. (spekulerar alltså utifrån hur jag uppfattar att ni presenterar er)

        Här kan man observera en stor men viktig skillnad mellan män som grupp och kvinnor som grupp – en skillnad som dessutom mätts upp och kvantifierats i många undersökningar: Män ser inte sig själva som en homogen intressesfär!

        Det illustrerades bl.a. i de diskussioner som fördes på kanadensisk TV, länkat på Genusdebatten – med svenska mått mätt det helt otänkbara att en grupp män fick sitta och diskutera jämställdhet själva!! Ingen fara för kvinnoperspektivet – det representerades ändå. Men på frågan till en man om han oroade sig för att män var på väg att bli obsoleta (vilket var vad feministerna kom fram till), svarade han:

        No, not at all! I’m a useful person.

      • ”Kvinnor har hållits tillbaka jämfört med män”

        Jaså har dom? Vad baserar du det påståendet på, och vem stoppar dem menar du?

        det kan inte vara så att de har lägre drivkraft att starta företag, bryta ny mark och lågpresterar på entreprenörsområdet sådär i största allmänhet?

      • Nu mår den falska ”Törnrosa” när hon får sitta inne hos gubbarna och spela en falsk kvinnoräddare, som tror sig veta hur det är för kvinnor och företag!

        Nu när hon spridit runt skit om enskilda kvinnor, på olika bloggar, där alla arbetar gemensamt för att förtala folk. Alla jämställdister!

        Fy fan vad jag avskyr hela ert falska lögnaktiga spel.

        ”Fega företagare”? Hur många företag driver Bachflash som påstår sig vara så jävla bra för att han har en snopp!? Han som hänger ut kvinnor med papperspåsar på huvudet, hänger ut familjemedlemmar på Aktivarums blogg, inkomstuppgifter et cetera i syfte att kränka, deltar i drev med småtjejer och pensionärstanter som totalt flippat ur!

        Hur många företag driver Ulf T och Törnrosa, som tror sig veta hur det är för företagare, för hon är en så gammal tant, enligt egna ord?

        En tant som uppenbarligen lider av att yngre kvinnor hörs mer än henne och som uppfostrades av sin stränga fader att kvinnor skulle be om ursäkt för sin existens och tyst tassa ut ur rummet när hon blev förbannad.

        En ”kvinna” som sprider förtal i gemensam trupp med schämmerlisterna mot enskilda kvinnor! En sådan kvinna bör hängas upp i ett träd och piskas allra minst! Varför sitter hon smörar för ett gäng gubbar när hon är feminist om det inte är så att det sitter en gubbe bakom den signaturen!?

        Finns det något mer hycklande än påstådda feminister, som spelar kvinnobeskyddare och samtidigt förstör för kvinnor!? Något mer falskt än den törnbusken finns nog inte! Men sedan är hon jämställdist med.

        Det finns nog inga jag avskyr så mycket som ert falska vidriga gäng.Törnrosa som sitter och spelar feminist men är en av gubbarna!

        Ett gäng medelålders män som inte klarar av att kvinnor kommit ut i näringslivet. Ni kämpar frenetiskt för att hålla kvar bilden av kärnfamiljen, som den ni sett ute på vischan i er skyddade verkstad, utan något vidare livsperspektiv, utan någon bredare livserfarenhet, än på det mansdominerade teknikbolag ni arbetar och löpande får lön utan större prestationer, eftersom ni har tid att sitta här och diskutera underliv på kvinnor.

        Vad lider ert gäng av som kan sitta i flera år och babbla om ämnen som borde varit avklarade i tonåren för alla friska människor!? Ni borde snarare ta och granska den delen. Ett gäng som babblar om jämställdhet och sabbar för enskilda småföretagare förtjänar inte mer än att läggas i en skampåle utan byxor.

    • Bashflak: Eftersom det dräller av VD:ar och bolagsägande i både min släkt och umgängeskrets så vet jag vad vinster och vinstmarginaler handlar om.

      Lite om mig själv om du missat det: Jag valde en annan bana än den som dominerar i släkten. Min bana har dock också inneburit makt. Jag har varit makthavare i hela mitt yrkesverksamma liv – dessutom med chefsposter. Dock har jag alltid föredragit själva det praktiska jobbet, som är mycket inspirerande.

      Jag har varit otroligt ortodox i mitt levnadssätt – alltså sträng mot mig själv och därmed andra också. Inget skulle kunna användas mot mig som säger att jag utnyttjat min makt för min egen skull.
      För mig är makt ett medel att nå ett mål – statusen och pengarna som följer med makt har aldrig intresserat mig.

      Nu är jag alltså ålderspensionär sedan flera år. Jag skulle ALDRIG gett mig in i debatten som jag har gjort nu om jag fortfarande varit yrkesverksam.

      Du har kanske sett att jag varit mot kvotering. Det är jag fortfarande. Kvinnorna kommer ändå. Det tar tid men de kommer.

      Kan också tänkas att kvinnorna vågar mer efter den här undersökningen. På det viset kanske det publicerade resultatet gör att fler kvinnor vågar mer.

      Vad tror du: SEB-Annika äntligen kommer till skott. Vi håller tummarna.
      mvh

      • Jag tycker du och dina lika falska vänner bör läsa boken; Bakom Dolda Ansikten.
        Vem vet ni kommer kanske få Aha-upplevelser!

  15. Bashflak: Ordningsfråga. Du kanske kan redigera så inslagen kommer i rätt ordning? Även om jag tror att Ulf T hittar mitt sista inlägg.

    MÅNS: Jag grundar mina erfarenheter på att jag är en PÅLÄST KVINNA med en 50-årig yrkesverksamhet inom journalistiken där jag sysslat med det mesta, Bland annat har jag varit chef i många år. Vill också påpeka om du inte vet det att jag deltagit i debatten i flera år och gitter inte dra igång med dina frågor och påståenden en gång till. mvh

    • Nej, jag har ingen möjlighet att påverka ordningen på inläggen, bara deras innehåll. Men det sistnämnda ser jag ingen orsak att göra.

      • Det är OK. Ulf T hittade mitt inlägg. Ha det nu riktigt bra Bashflak. Och tack för mig. mvh

      • Ja, du måste naturligtvis gå nu. Men de beror inte alls på att din argumentation inte gick ihop, och att den insikten tillslut blev övermäktig, inte sant? mvh

  16. Måns: Din ton är oförskämd precis som dina förnedrande slutsatser om kvinnor. Vad vill du jag ska svara på det? Att du har rätt?

    Du ställer en fråga och serverar själv ett oförskämt och kvinnoförnedrande svar, som går ut på att du har rätt och ska sätta dit mig. Det var inte någon särskilt manlig logisk formulering där du var ute efter ett bra svar – utan mer att du med patriarkalisk rätt skulle trycka till mig.

    Jag, som med största sannolikhet är gammal nog att vara mormors mor till dig, har levt i en tid när patriarkatet var en verklighet. Så jag känner igen det fula trynet när helst det dyker upp. Jag har alltså egna erfarenheter, både för egen del och mina vänners.

    Läs och förstå lite om vad jag skrivit om mig själv. Vad har du uträttat? Hur långt har du kommit i ditt liv? Vad ger dig rätt att insinuera att tjejer saknar drivkraft m m.

    När jag läste ditt första inlägg gnisslade jag tänder över hur rätt PISA-undersökningen tydligen har. Och tänk all den skatt som jag gladeligen betalat i alla år för att andras ungar skulle få en bra skolgång.

    Du ryckte en mening i mitt samtal med Bashflak och Ulf T (jag hade skrivit deras namn på inlägget – och även fått svar från dem). Alla andra tycks ha fattat att vi tre pratade med varandra.

    Vi har snackat med varandra av och till i flera år på flera bloggar. De vet hur jag fungerar vid det här laget och de vet troligen också vad jag är ute efter och att jag faktiskt är på väg att lämna bloggvärlden för att sammanställa mitt arbete som går ut på hur svårt vissa har att uppföra sig på nätet.

    Jag kan försäkra dig att du fått ett bra och vänligt svar från mig redan första gången – om du hade formulerat dig vettigt,

  17. Jag är väldigt sen på bollen men jag tycker det verkar intressant. Eftersom båda mina förlossningar blev kejsarsnitt så har jag inte någon erfarenhet av vaginal födsel och klarat mig ifrån alla skador som kan bli.

    Men det jag funderar lite på om man verkligen når alla dessa människor som faktiskt har reella problem med förlossningsskador med något som kallas ”fittfestival”. Jag skulle personligen aldrig läst på om det, bara tanken på att ta upp ett program om det skulle kvälja mig (liksom jag tycker ”kukfestival” varit lika illa).

    Jag tycker visserligen att det vore väldigt bra med mer information om skador detta och gärna lite utredning (även om jag undrar hur många presumtiva mammor man skrämmer skiten av med det…) i vilken omfattning det är.

    Men när jag ser ordet ”fi**a” så blir jag mycket tveksam. För mig är det ett väldigt grovt och fult könsord som inte behövs användas. Liksom Bashflak är jag tveksam om jag vill vara i ett offentligt samhälle där man anser att ”kuken” och ”fittan” är bra saker att diskutera. Lika lite som jag anser att avföring är intressant för andra än ev småbarnsföräldrar som ibland tar upp detta. Men har du problem med underlivet så ska det naturligtvis kunna tas upp. Men jag vet inte om ”festival” är forum som skulle inspirera mig att diskutera problemen man kan få efter att underlivet slitits sönder.

    Så som sagt – jag är rädd att man med ett sådant provokativt namn ”preaching for the choir” men några nya själar tror jag inte man vinner.

  18. Hej Trollan: Jag tolkar dig som att når man inte alla drabbade så är det meningslöst att ha en fittfestival där ev problem kan tas upp? Anser du att man ska nå alla människor med en och samma kanal, på en gång?

    Det viktiga är väl att man når vissa här och vissa där. Jag tolkar festivalinitiativet som att ordet ska avdramatiseras och det gör man lämpligen med att använda det i så många sammanhang som möjligt. Till slut kanske inte ens småkillar i plugget tycker det är kul att springa omkring och nedvärderande kalla småtjejer för fittor. Ordet finns och används. Fitta är f n fult vilket flera här inne har påpekat. Men det är hur det har använts som gör det fult.

    Att jag sedan gick ett steg längre, till Bashflaks förtvivlan, och drog in förlossningsskadorna var endast för att jag ville påpeka att i förlängningen är den här kroppsdelen väldigt utsatt på många sätt. Och att det är en attraktiv och kanske t o m ouppnåelig kroppsdel för en del män, så jag kunde ha valt våldtäktstuket också. Finns kvinnor som fått denna kroppsdel söndertrasad bl a vid gangbangs.

    Men jag nöjde mig med förlossningsskadorna med tanke på den nu avslutade rättegången i Småland om hur illa det kan gå med en kvinnokropp. Fortsättning lär följa där på det ena eller andra sättet.

    Jag måste säga att jag är förvånad över att du vill lägga locket på kunskaper som faktiskt kan öka förståelsen för hur kvinnor har det och vad de får leva med när det går snett vid förlossningar.
    Att inte kunna ha en ordentlig avföring med enbart peristaltiken utan att man måste ta hjälp av andra kroppsdelar bör bli så känt som möjligt. Sådant ska varenda tjej känna till – det är inget som kvinnor ska sitta och viska om med kompisar när de jämför sina förlossningar.
    mvh

    • Du missuppfattar mig. Jag anser att det ska komma fram men jag anser att ”f*tt*” är ett negativt laddat ord. Man pratar om att n*g*r och zigenare och lapp är värdeladdade ord som inte bör användas. För mig är f*tt* ett sådant ord. Jag ser inte poängen att försöka göra det till ett positivt laddat ord. Och som den pryda person jag är så hade jag snabbt bläddrat förbi något annonsblad om det ordet fanns där. Hade man använt annat ord så hade jag kanske känt mer lockad att läsa.

      – Snippa/kön/vagina/Puppa (vilket man kalla den på 70-talet när jag växte upp)/underliv.

      Men just f*tt*a kan jag aldrig se som ett positivt ord, utan jag tycker det är barnsligt att använda det då jag upplever det bara som provokation, och jag inte riktigt gillar provokationer som debattuttryck.

  19. Till Antifalskhet: Äntligen kom du fram. Det var för att göra en sista koll som jag skrivit så ihärdigt i den här tråden. Ville se hur starkt spamfiltret är – alternativt om du fortfarande är igång och blir insläppt – och för all del tro inte att jag orkar läsa ditt dravel.

    I början var jag väldigt försiktig med dig, men som jag skrev till en bloggägare för ett par år sedan: Nu har lotta/lena hållt på så länge så jag tror inte hon är suicidlagd – men skulle hon vara det så skiter jag i det för hon är fullständigt hänsynslös och ska bemötas intill dess hon blir så känd att alla stoppar henne.

    Jag har inte läst din bok och tänker inte göra det heller. Eftersom jag blivit sunt misstänksam beträffande dig skulle jag vilja framföra något som jag tror kan vara väldigt viktigt när jag studerar ditt distributionssätt av din bok nämligen:

    DE SOM INTE vill bli identifierade av dig ska INTE KÖPA Bakom dolda ansikten.

    OK Backflash: Mission completed så du kan sätta på spamfiltret igen, vilket jag hoppas att alla andra också gör som drabbas av lottalena med alla hennes påhittade och stulna nätidentiteter.

    Till Trollan och Backflash: Tack och roligt att kolla er på twitter. Sänder varma tankar speciellt till dig Trollan och hoppas att allt ska gå bra för er. mvh

      • OK. Fick i alla fall fram min varning till dem som är nyfikna på hennes bok, men vill fortsätta att vara anonyma.

        Kanske du måste uppdatera blockeringen om det ligger någon form av tidsbegränsning i filtret – eller kanske filtret påverkas av operativuppdateringar etc. Någon expert som läser här kan kanske komma med tips.
        Ha det bra Bashflak. Lovar att inte störa er mer 🙂

      • Nja du ”Gambia” hoppas inte för mycket. Jag kommer tillbaka. Men det blir i annan stil, annat IP och med helt andra jobbuppgifter. Dock fortfarande inriktning trolljakt och näthatare. mvh

        Allt som har Törnrosa som nätnick efter detta klockslag är någon annan.
        😀 Ha det bra

      • Då infinner sig en fråga: Tror du ens på det där själv?

        Och går inte all tid åt till att jaga din egen svans 😉
        en nog så viktig ”jobbuppgift” i.o.f.

Kommentera

