False News II

Den första posten i mitt granskningsprojekt börjar bli så lång att det är dags att dela upp den. Sen mitt första inlägg har Vinnova-konsortiets sajt lanserats under namnet Faktiskt. Och ja, jag tycker faktiskt den sajten är ganska bra på vad den gör, att granska makthavares påståenden. Problemet är väl snarare vad den INTE gör, att granska de deltagande mediernas påståenden, vilket är vad mitt projekt därför syftar till.  Ett annat problem är att varje påstående granskas via en huvudansvarig publicist, vilket ger det förvirrande intrycket att det är den tidningen som publicerat den falska nyheten.

Faktiskt.jpg

När Faktiskt lanserades mötte den kritik från många håll, särskilt från Aftonbladets kultur-, ledarsidor och ungdomsdelen Politism, som inte alls gillade att LOs påståenden om Moderaterna faktagranskades.

Min granskning av de i Faktiskt-konsortiet ingående medierna fortsätter här nedan.

____________________________________________________________________________________

Faktiskt/DN 2018-05-11: Faktiskt mestadels fel om hur många utländska våldtäktsmän som utvisas

Se skärmdumpen i ingressen till detta inlägg. Om man vill rätta Jimmie Åkesson, vilket man förstås bör göra om han har fel, vore steg 1 rimligen att lyssna på vad han faktiskt säger och inte fantisera ihop sin egen version av hans ord. Bloggen Toklandet har faktagranskat Faktiskt och konstaterar att de är ute och cyklar.

____________________________________________________________________________________

Faktiskt/DN 2018-05-21: Faktiskt helt fel att katolska kyrkan nekades ringa klockor

I samband med att den ökända moskén i Växjö fick tillstånd att bedriva böneutrop, cirkulerade påståenden om att en kyrka i samma stad nekats ringa i ett klocktorn. Faktiskt/DN granskade och hittade inga belägg för att kyrkan ens hade ansökt. Men DN letade på fel ställe, det var inte polisen som nekade, utan byggnadsnämnden. Den som gräver i byggnadsnämnden, samt pratar med församlingens präster och medlemmar,  kommer fram till att församlingen uppmanades i förväg att inte ens inkludera klocktornet i sin bygglovsansökan, då det skulle äventyra hela bygglovet. Detta grävjobb har Smålandsposten gjort och deras ursprungliga artikel är nu uppdaterad med de nya detaljerna. Se även Tino Sanandajis referat.

____________________________________________________________________________________

SVD 2018-07-21: Att bli kvinna är att träda in i begärets blick

Jag har inte varit särskilt aktiv bloggare sen i maj, så en lång rad faktafel i media lär ha gått mig förbi, men här kommer ett uppenbart fall. SVDs kultursidor publicerar en lång uppföljande essä om Metoo, som dryper av tabula rasa och enögt perspektiv. Essän handlar om kvinnors intrasexuella konkurrens, att rangordnas efter skönhet. Att som kvinna inte bli männens förstahandsval. Texten missar helt den biologiska, evolutionspsykologiska grunden: Det är oftast mannen som uppvaktar, men det är kvinnan som har makten att välja och vraka, hissa och dissa. Den missar även den senaste tidens debatt om ‘incels’, de män som alla kvinnor ratar. Att kvinnor har betydligt lättare att nå framgång hos motsatta könet, något som sexforskare visade redan på 70-talet och som idag bekräftats genom analyser av dating-appar, med underlag på hundratusentals eller miljontals individer. Essän handlar om kvinnorna vid punkt A i grafen nedan. Men om den även tog männens situation i beaktande och försökte förstå helhetsbilden, skulle texten varit helt annorlunda.

Laasanen bell curves big

____________________________________________________________________________________

Faktisk/DN 2018-07-30Faktiskt helt fel av Hanif Bali om ”abnormt höga nivåer” i asylprognos

Faktiskt granskar ett subjektivt uttalande som om det vore nåt som kan faktagranskas överhuvudtaget. Hanif Bali skrev ett Facebook-inlägg där han kallade Sveriges asylmottagning abnorm. Vad han menade var att den inte står i proportion till vår kapacitet, samt att den är långt mycket högre än jämförbara länder, vilket han sa till DN när de frågade. Men DN hade redan bestämt sig: Vår asylmottagning är helt normal, då prognosen för kommande år inte är högre än tidigare år. Naomi Abramowicz på Expressen är en av många som förklarar varför DN är ute och cyklar.

Varumärket faktiskt.se stärktes ju inte direkt när dess Twitter-ansvariga i kölvattnet av dispyten förnekade att konsortiet tar emot statsbidrag, trots att den statliga myndigheten Vinnova som betalar ut bidragen kallar dem just bidrag.

Faktiskt statsbidrag

____________________________________________________________________________________

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s