Proportioner

Två av gårdagens mindre trevliga händelser i Almedalen:

1) Några politiska motståndare kallar Mona Sahlin för ‘Landsförrädare’. De flesta tidningar rapporterar om saken och tycker det är skandal. Polisen konstaterar att inget brott har begåtts, det är inte olagligt att använda den sortens glåpord mot kända politiker. Det räknas som en opinionsyttring. Men en känd mediefeminist ställer trots det krav på SÄPO-beskydd.

Nu vet jag inte riktigt vad ‘SvP’ är för några tjommar, de ingår inte direkt i min innersta bekantskapskrets om man säger så. Flera medier kallar dem för nynazister, men vis av erfarenhet från medias lögner så litar jag inte på den saken förrän jag tar mig tid att läsa partiprogrammet. Och det blir nog inte aktuellt förrän de har chans att komma in i riksdagen, vilket förmodligen betyder aldrig.

2) En känd feministförfattare och bloggare mordhotar en sittande minister via Twitter, uppenbarligen på fyllan. Hon mordhotar även folk som ifrågasätter hoten. Endast Aftonbladet reagerar, ringer upp vederbörande och ställer kritiska frågor, vilket mynnar ut i att personen efter att ha förklarat sig, raderar gårdagens fylle-tweets. Mordhot torde dock falla under allmänt åtal och bevisen finns ju sparade på Aftonbladets hemsida. Men är det någon som inbillar sig att polis och åklagare kommer att lyfta ett finger? Jag vågar sätta ett fyrsiffrigt belopp på att så inte kommer att ske.

Vad är skillnaden på feminister och nazister? De förra använder mordhot, de senare glåpord.

Vad är skillnaden mellan feminister och nazister? De förra använder mordhot, de senare glåpord. I övrigt är det samma typ av kollektivistiska drägg.

Blogglänkar: Maukonen, Pater Semper Est, Papparättsgruppen

4 tankar på “Proportioner

  1. SR och SVT, som ska vara neutrala, använder nedsättande glåpord om SvP (”nynazistiska”) och SD (”främlingsfientliga”) i stort sett varje gång de nämns.

    Det är som om man ständigt skulle sätta ”slösaktiga”, ”Sverigefientliga”, ”mansfientliga”, ”nystalinistiska” etc. framför de övriga partiernas namn.

    • Ja, jag säger som DNs Lena Andersson i vårens debatt på Publicistklubben. ‘Jag vill inte veta vilka etiketter de har, jag vill veta vad de faktiskt har sagt’.

Lämna en kommentar