Orrozmoln

Jag vet inte om Instagram definieras som en molntjänst, men det borde kanske döpas om till ‘Orrozmolnet’ nu? Häromdagen skrev jag att det bara var en tidsfråga innan någon mediaskribent skulle försöka smeta de nya Göteborgskravallerna på vita medelålders män. D.v.s. när utlandsfödda tonårsflickors inbördes nätmobbing och hedersupplopp går överstyr så är det ändå på något sätt MITT fel.

Och nu börjar de droppa in. Oìsin Cantwell i Aftonbladet tangerade gränsen när han talade om kvinnohat redan dagen det hände. Kvinnor som hatar kvinnor då eller? Igår var internetforskaren Elza Dunkels från Umeå Universitet gäst på Studio Ett och talade om sexism och maktstruktuuurer. Hon påstår att det blivit accepterat att kalla tjejer för könsord, men det är ju helt fel. Vem accepterar det menar hon? Tjejerna själva och deras kompisar? Nej, det visar ju lynchmobben mot den utpekade mobbaren att de inte gör. Vuxenvärlden? Nej, inte på mina barns skola åtminstone. Vad maktstruktuuurerna bestod av beskrevs inte ytterligare, det stannade som vanligt vid tomma floskler.

Men det blir värre. Idag skrev nån genustomte från Lunds Universitet på SvD Brännpunkt och drog till med floskler som könsmaktsordningen som förklaring på att utlandsfödda tonårsflickor mobbar varandra med könsord. Han skriver förvisso en hel del klokskaper, som jag helt håller med om. Men det blir ju lite fel i slutklämmen:

Men ansvaret får aldrig läggas på den som drabbats, utan måste läggas rätt. Ibland är det på förövaren, men än oftare på destruktiva strukturer som vi ständigt lever bland. Inte ens nätet, som ju borde finnas till för alla, går säkert för könsmaktordningen. (Marcin de Kaminski på SvD Brännpunkt.)

Med andra ord, när kvinnor begår brott är det som vanligt aldrig deras eget fel, utan det beror på några osynliga struktuuurer. Underförstått vita medelålders män.

På väg upp bland orrozmolnen

På väg upp bland orrozmolnen

Uppdatering: En tonårsgrabb har nu gått ut anonymt i Aftonbladet och tagit på sig skulden för nätmobbingen. Han har styrkt sitt påstående genom att ge ett giltigt lösenord för ‘mobbingkontot’ till Aftonbladets reporter. Det ställer ju ovanstående i en lite annan dager, men inte mycket ändå. När ovan nämnda skribenter skrev sina texter, stod det i alla medier att den utpekade mobbaren var kvinna. Och ord som könsmaktsordning och struktuuurer ska alltid ifrågasättas. Individer ska dömas eller belönas för sina egna gärningar, inte som representanter för sitt kön. Kollektiv skuld finns inte.

5 tankar på “Orrozmoln

  1. Jo det här med att måla ut varandra som hora är av min erfarenhet en tjejgrej. Det handlar om konkurrens och kvinnlig grupphomogenitet. Den som erbjuder män sex utan krav förstör de andra kvinnornas ”marknad” och måste frysas ut och brännmärkas. Samma mekanism som ligger bakom att det tydligen är kvinnor som lobbar för kvinnlig omskärelse i de områden där man tillämpar faraonisk omskärelse, antar jag.

    Dunckels lät precis likadant vid Bjästa-fallet. Det var patriarkat och könsmaktsordningar överallt. Sen dess har jag haft minst sagt svårt med hennes trovärdighet

  2. Avlyssnat av mig i en skolkorridor i en medelstor svensk stad i södra Sverige för cirka femton år sedan:
    ”Susanne, din jävla hora, var var du på förmiddagen?”
    Jag har rört mig mycket i skolkorridorer i mina dagar, men jag blev ändå väldigt förvånad över att höra någon tilltala en annan person på det sättet. Änmer förvånad blev jag över att den som tilltalade Susanne på det sättet faktiskt var en flicka i ungefärligen samma ålder som Susanne.
    Den genusteoretiker som vill göra kränkande tillmälen av det här slaget till ytterligare ett inslag i patriarkatets illgärningar borde nog göra lite fältstudier.

  3. Pingback: Tiggeri | Bashflak

  4. Pingback: Hetero Pride | Bashflak

Lämna en kommentar