Internationella Mansdagen 19 november

Idag är det den Internationella Mansdagen. Pär Ström hade lovat att arrangera en demonstration för könsneutral lagstiftning utanför Riksdagshuset och Pelle Billing är Sveriges officiella representant för Mansdagen, men efter att båda utan förvarning hoppade av jämställdhetsdebatten förra veckan, vet ingen hur det blir.

Själv är jag inte direkt någon fan av internationella uppmärksamhetsdagar för det ena eller det andra, men eftersom 8 mars blir så uppmärksammad så behövs det en motvikt(eller motvalls). Kanske ska jag unna mig själv och min lille son en semla idag, trots att säsongen är helt fel? Men Erik Helmersson på DN blir utan…

Tack till Kenza

Syftet med mansdagen är bl.a. att uppmärksamma mansfrågor. I går listade jag vad jag anser vara de viktigaste mansfrågorna i Sverige 2012. I dag startar Andreas Nurbo även den nya sajten Jämställdhet, som bl.a. är tänkt att fånga upp den community som bildats runt Ströms och Billing nyligen somnade bloggar. Sedan tidigare finns gruppbloggen Genusdebatten på Erik Wedins initiativ.

Lämna en kommentar