Misandri 2013

I min mening är massmedias öppna misandri (mansförakt) den viktigaste mansfrågan i dagens Sverige. Innan det görs något åt den utbredda misandrin blir det svårt att bilda opinion för mer konkreta mansfrågor som könsneutral myndighetsutövning eller pojkars misslyckande i skolan.

Därför har jag skapat en ny sida på menyraden ovan. På den här sidan tänker jag samla så många exempel som möjligt under ett och samma år, med korta citat och länkar, för att visa hur utbrett fenomenet är. Jag har i skrivande stund ca 100 trogna bloggläsare som tittar in flera gånger i veckan och ytterligare fler som gör enstaka besök, så jag räknar med ER hjälp att leta fram exemplen. Inte vad nån obskyr talesperson sa i en intervju 2005, eller vad som sägs i andra länder, utan öppen misandri i Sverige, idag, 2013. Kriterier:

  • Användande av invektiv mot män, t.ex. olika varianter på ordet gubbe i negativ kontext, t.ex. gubbvälde eller fraser som ‘hon sätter gubbarna på plats’.
  • Olika varianter av frasen vita heterosexuella män påstås som skyldiga till något.
  • Kollektivt skuldbeläggande av män, t.ex. ‘män begår nästan av alla våldtäkter’, underförstått att de 99% av oss som aldrig våldtar skulle vara medskyldiga.
  • Inte vad folk skriver i anonyma kommentarsfält, forumtrådar eller på sina privata bloggar. Bara betalda krönikörer, ledarskribenter, debattartiklar, yrkesbloggare, nyhetsartiklar samt inslag i TV och radio.
  • Underlåtelse av journalisten att ställa kritiska motfrågor när en intervjuperson uttrycker misandri

Tidningskraschen

6 tankar på “Misandri 2013

    • Hittills i år har jag faktiskt inte hittat något att lägga på listan, men det har ju bara gått några timmar av året och alla skribenter är bakis. Får väl se senare i kväll, de brukar väl jobba på eftermiddagen och lägga ut det på natten innan det publiceras i pappersupplagan.

      Jag skulle tro att kommer att bli några exempel i veckan.

  1. Pingback: Idioti 2013 | Bashflak

  2. Pingback: Vår kung är en vit kränkt man? « Malte on the Roxxx

  3. Pingback: Bloggen citeras i magisteruppsats | Bashflak

  4. Pingback: Vår kung är en vit kränkt man? | Emma i skrubben

Lämna en kommentar