Kvinnor ger mig kväljningar

Ja, inte alla kvinnor förstås. Inte heller kvinnor som grupp. Men vissa enskilda kvinnor. En liten minoritet, men ändock några. En av dessa få är Seher Yilmas, som jobbar som Public Affairs-representant för Sveriges största fackförbund Unionen. Inom ramen för det jobbet brukar hon skriva radikalfeministiska krönikor på sajten Nyheter24. Hon får alltså betalt av Unionens medlemmar för att skriva sån här horribel misandri som i sin senaste krönika:

Män ger mig kväljningar
Därför gör patriarkatet, där män som grupp är representerad, mig fruktansvärt illamående.

Det är väldigt sällan en enskild man ger mig kväljningar. Men patriarkatet, där män som grupp är representerad, gör mig fruktansvärt illamående.

(Seher Yilmaz i Nyheter24)

Ovanstående text blir ganska motsägelsefull. Den som får kväljningar av män som grupp borde väl rimligen få kväljningar av varje enskild man? Om man hatar alla, så hatar man ju var och en individuellt. (På samma sätt anser jag att SCUM är ett individuellt mordhot mot 3 500 000 000 namngivna personer.)

Den bortklippta textmassan i citatet ovan, innehåller en uppräkning av områden där hon anser att kvinnor diskrimineras strukturellt, medan hon anser att män i förekommande fall diskrimineras individuellt och därför inte förtjänar hennes uppmärksamhet som facklig representant på riksnivå. Hon menar att kvinnor diskrimineras strukturellt på följande tre områden, vilket gör att hon anser sig ha rätt att ignorera och förolämpa Unionens hundratusentals manliga medlemmar i de texter hon skriver:

  1. Kvinnor drabbas av anorexi på grund av utseendefixering
  2. Andelen kvinnor i börsstyrelserna har slutat öka och går något bakåt enligt de senaste siffrorna
  3. Barnsängsfeber har historiskt sett varit en av de vanligaste dödsorsakerna bland unga kvinnor. I vissa länder är det fortfarande vanligt.

Mina kommentarer till hennes punkter:

1. Utseendefixeringen hos kvinnor är kopplad till ‘patriarkatet’ på så vis att kvinnor tävlar mot varandra för att vinna ett litet fåtal alfahannars sexuella gunst, där fixeringen vid alfahannar är orsaken till att kvinnors inbördes mobbing skulle kunna kallas patriarkat. Det är inte männen i patriarkatet som skriver om mode och bantning i tjejtidningar, anordnar skönhetstävlingar eller skriver elaka viktkommentarer på Blondinbellas blogg. Det gör kvinnorna så bra själva, där den inbördes konkurrensen om att få para sig med den statusfyllde alfahannen (den blivande patriarken) är drivkraften. Om kvinnor slutade sukta efter alfahannen skulle de kunna relaxa och välja män av lägre status, som inte har råd att vara lika kräsna vad gäller kvinnans utseende. Men se, det går inte, för jämställda män är inte sexiga. Evolutionspsykologi i praktiken.

Den enda fråga ovan som egentligen torde intressera Unionen som fackförbund är väl 2. Och där är det faktiskt så, att utfallet motsvaras ganska väl av rekryteringsunderlaget, vilket jag skrivit om flera gånger förr, t.ex. här och här. Utfallet har stagnerat därför att det helt enkelt inte längre finns fler kvinnor med rätt kompetens att välja bland. Snarare är det så att kvinnor har lättare än män att nå styrelseposter, om man ser till genomsnittsåldern för deras första styrelseuppdrag. En glashiss, med andra ord. Och vilket egenvärde könet på en styrelseledamot har för företaget eller någon annan intressent, återstår att förklara.

3. För mig är det fullkomligt obegripligt hur hon kan påstå att barnsängsfeber skulle handla om strukturell diskriminering. En röd tråd genom världshistorien har ju varit att kvinnor och barn ska skyddas på ett eller annat sätt, ofta genom att män offrar sig och tar risker. Orsaken till att barnsängsfeber orsakat så ofantligt många dödsfall har helt enkelt varit okunskap, fram till slutet på 1800-talet, när man upptäckte att en så enkel åtgärd som att tvätta händerna noga mellan varje förlossningspatient kunde minska sjukdomsfallen radikalt. Idag kan man nog inte påstå att barnsängsfeber beror på okunskap någonstans i världen. Däremot brist på resurser i form av t.ex. rent vatten i de länder där det fortfarande är vanligt. Men hur detta skulle vara en fråga för Unionen, eller hur det kan ge Yilmaz orsak att bli så illamående, att hon anser sig ha rätt att strunta i Unionens manliga medlemmar, känns väldigt långsökt.

Förbundsstämma på Unionen?

Förbundsstämma på Unionen?

Jag blev för drygt 20 år sen tillfrågad om jag ville bli medlem i det förbund som idag heter Unionen. Jag tackade nej, vilket känns skönt en dag som denna, och efter ett par år som svartfot gick jag i stället med i CF, det som idag heter Sveriges Ingenjörer. De är inte heller perfekta ur jämställdistiskt perspektiv, men jag har svårt att tro att en så extrem person som Yilmaz skulle bli särskilt långvarig på deras kansli.

Uppdatering: Unionen har i kommunikation med min läsare Mathias meddelat att Yilmaz inte längre jobbar hos dem och att hon skriver krönikorna i egenskap av privatperson. Men det framgår ganska tydligt att den avslutade anställningen inte har med krönikorna att göra. Till skillnad från i S-toppen går det uppenbarligen att sitta på dubbla stolar i Unionen. Men Stig Malm skulle knappast kommit undan med påståendet att han gjorde sitt berömda uttalande om ‘Fittstim’ i egenskap av privatperson.

Blogglänkar: Ekvalist, Toklandet

34 tankar på “Kvinnor ger mig kväljningar

  1. Jag håller med dig förstås. Speciellt det där med barnsängsfebern är ju fullständigt uppåt väggarna. I boken ”Is there anything good about men” skriver Roy F. Baumeister att det var när män (läkare, kanske forskare också) blev inblandade i barnafödandet som man började få bukt med barnsängsfebern och andra problem med barnafödandet. Männens drivkraft att lösa problem gav resultat. Det är alltså tvärtom så att hon borde tacka ”patriarkatet” i den frågan.

  2. Pingback: Riktig verklighet VS Feministisk verklighet « Toklandet

  3. Som medlem i Unionen blir jag riktigt förbannad på det jag läser. Skall fundera på om den kära ordföranden inte skall få sig ett mejl från undertecknad där jag talar om vad jag tycker om att de har en anställd på hög position som spottar på mig som man och medlem.

  4. Jag har genomskådat detta med fackförbunden och deras koppling till S för länge sedan, numer är jag endast med i a-kassan då jag inte vill sponsra detta vansinne.

  5. Om sant, vilket jag inte betvivlar, borde detta vara en väckarklocka för Unionen och dess medlemmar. Jag twittrade om ditt eleganta inlägg men adresserar inte @unionen utan ditt tillstånd.

  6. Som medlem i Unionen på en arbetsplats där de flesta är män (många är Unionen-medlemmar) blir jag upprörd över att läsa att man beblandar sig i sådana här saker! Jag kommer att kontakta min lokalavdelning samt informationsansvarig för fackförbundet för att höra hur de ställer sig till dessa saker. Kommer jag efter detta att ha känslan av att det här är värderingar som Unionen accepterar så kommer jag att begära utträde. Då ska de inte ha mina pengar för då representerar de inte mig. Jag skulle vilja vara medlem i ett fackförbund med känner att det är meningslöst att vara medlem i fackförbund som har denna syn på hälften av sina medlemmar. Hur ska jag kunna känna mig trygg i att de tillvaratar mina intressen, som dessutom är min familjs intressen då jag har fru och barn som är högst beroende av min inkomst?

    Vet någon mer om hur denna ”Head of public affairs” sitter ihop med resten av Unionen?

  7. Bra av Bashflak att lyfta fram kopplingen till Unionen. Bra också att flera Unionen-medlemmar har kommenterat här. Jag är inte medlem men tycker allmänt att ett fackförbund ska agera i sina medlemmars intresse. Hoppas Unionen agerar på ett kraftfullt sätt.

  8. Skickat till kontakt@unionen.se:

    Hej!

    Jag läser att Seher Yilmaz, head of public affairs på Unionen, skriver i en krönika på Nyheter24 att män ger henne kväljningar. Som medlem, på en arbetsplats med många män, många Unionen-medlemmar, undrar jag hur ni förhåller er till detta uttalande? Är detta vad min medlemsavgift ska gå till?

    http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/747797-man-ger-mig-kvaljningar
    http://se.linkedin.com/pub/seher-yilmaz/2a/361/b19

    Jag vill leva i ett samhälle utan sexism. Jag vill ha ett samhälle där människor värderas utifrån vad de gör, inte hudfärg, kön eller sexuell läggning. De män jag jobbar med dagligen är bra människor, hårt arbetande och många har familj. Den världsbild Yilmaz beskriver i sin artikel är så långt från min verklighet att jag bara sitter och gapar. Jag undrar hur i hela världen ett fackförbund kan komma att via medlemsavgiften finansiera idéer som förespråkar att någon utifrån det kön denne är född till ska bedömas utifrån vad andra individer av samma kön gör? Hur kan jag, som man, ha någon som helst glädje av att andra individer av mitt kön är överrepresenterade av individer av samma kön i bolagsstyrelser?

    Jag skulle vilja vara medlem i ett fackförbund men känner att det är meningslöst att vara medlem i fackförbund som har denna syn på mig och mina kollegor på jobbet. Hur ska jag kunna känna mig trygg att ni tillvaratar mina intressen, som dessutom är min familjs intressen då jag har fru (kvinna) och barn som i högsta grad påverkas av situationen i mitt arbetsliv? Hur ska jag kunna rättfärdiga för mina barn, min son och min dotter, att pappa – och min son – ska skämmas för vad andra män, kanske någon annanstans i världen, i en annan tid, gör eller har gjort genom årtusendena? Kan jag se dom i ögonen och berätta att jag valde att tiga och fortsätta betala medlemsavgift till organisationer som stödde denna typ av värderingar?

    Nej, jag accepterar inte att betala medlemsavgift till ett fackförbund som värderar människor utifrån biologisk könstillhörighet. Om ni ska behålla mig som medlem måste ni ge mig ett bra svar på dessa frågor samt med ert agerande visa att Unionen inte står bakom denna typ av idéer!

  9. Även jag är medlem i Unionen. Unionen är ju ett av få fackförbund som uttryckligen accepterar (långt ifrån välkomnar) Sverigedemokrater som medlemmar.

    Känner någon till vilka övriga fackförbund som avhåller sig från antidemokratiska fasoner som feminism och utfrysning av politiska dissidenter? Vad finns det för alternativ?

    • Angående SD har jag inget svar. Annars går det väl att ansluta sig till någon allmän A-kassa utan att vara med i facket? Men då går man förstås miste om den inkomstförsäkring som Unionen och Sveriges Ingenjörer erbjuder, där inkomsttak saknas i ersättningen.

      Jag studerade Unionens stadgar i min research för detta inlägget och hittade inget att anmärka på ur jämställdistisk synvinkel. Helt könsneutralt skrivet och inget trams om ‘minst 51%’, inte ens några mål om 50/50 eller liknande. Men såna policies behöver ju inte stå i stadgarna.

  10. >> Mathias

    ”-Jag kommer att kontakta min lokalavdelning samt informationsansvarig för fackförbundet för att höra hur de ställer sig till dessa saker.”

    ”-Vet någon mer om hur denna ”Head of public affairs” sitter ihop med resten av Unionen?”

    Undrar om det inte är samma sak.
    …alltså att det är Yilmaz som är informationsansvarig. ”Public affairs” – är det ungefär samma som ”public relations”? För isåfall beryder det ungefär ”informationschef”/”kommunikationschef”.

    • Om det är Yilmas själv som svarar, så kanske hon hävdar att hennes krönikor i Nyheter24 är ett extraknäck som är helt fristående från jobbet på Unionen.

      Men världen fungerar inte så. Det går inte att sitta på dubbla stolar på det viset. Se på ‘Mullah Omar’ som åkte ut från Socialdemokraterna lika fort som han kom in. Man kan inte företräda en viss värdering på dagtid och en diametralt motsatt värdering på kvällen.

      • Det är kontexten som avgör. Jag kan inte känna förtroende för mitt fack om de har personer på höga personer som är så tydligt sexistiska. Det får mig att fundera över vilka som bestämmer på fackförbundet. Medlemstidningen Kollega som jag tidigare tyckte var riktigt bra meddelade för ett tag sedan att den skulle förnyas och i och med detta märker jag att det dyker upp artiklar som har denna typ av innehåll. Lägger jag ihop detta framstår Unionen som ytterligare ett fackförbund där man delar upp sina medlemmar i kollektiven män och kvinnor.

        Som jag tydligt skrev i mitt brev tycker jag denna världsbild är fullkomligt absurd. Jag och min fru är på samma lag! Så verkar det vara bland alla jag känner. Förstår de inte att om man motarbetar män så motarbetar man även alla dessa mäns fruar? Deras familjer. Deras barn!

        Som det är nu lägger jag hellre medlemsavgiften till Unionen på sparkonto åt henne och barnen. Det känns som en säkrare investering ifall det kniper än att jag ska fortsätta lägga pengar på en organisation som har denna människosyn. Även om jag förstås personligen blir upprörd av detta så tänker jag på min familj. Jag kommer inte att kunna se mina barn i ögonen när de blivit äldre och berätta att jag valde att stödja detta.

  11. Svar har kommit:


    Hej!

    Tack för ditt mail. Seher Yilmaz vikarierade tidigare på Unionen men jobbar inte längre här. Unionen kan inte ta ansvar för vad före detta anställda uttrycker för åsikter. Generellt kan jag dock säga att Unionen gärna anställer personer som har ett samhällsengagemang. Vi värnar också rätten att våra medarbetare ska kunna uttrycka sina privata åsikter även utanför jobbet. Det är en viktig facklig princip. Krönikorna på Nyheter24 har Seher Yilmaz skrivit i egenskap av privatperson. Detta ska inte sammanblandas med den yrkesmässiga rollen och Unionens ståndpunkter.

    Vänligen
    J*nnie Z*tterström

    • Så hon arbetar inte längre på unionen? Bra!

      Däremot är följande rent felaktigt:
      ”Krönikorna på Nyheter24 har Seher Yilmaz skrivit i egenskap av privatperson. Detta ska inte sammanblandas med den yrkesmässiga rollen och Unionens ståndpunkter.”

      Om man arbetar för en organisation som säger sig försvara sina medlemmar oavsett kön kan man inte vid sidan av säga att ett kön är mer skyddsvärt än andra.

  12. Har svarat:


    Tack för ditt svar, J*nnie!

    Jag är medveten om att denna krönika skrevs av Yilmaz som privatperson och tycker att det är viktigt att människor får uttrycka sina åsikter privat. Det som är viktigt för mig att veta att en organisation jag betalar pengar till inte står för sexism. Då ni haft anställda i toppen med tydligt sexistiska åsikter behöver jag bli övertygad om er uppriktighet i dessa frågor.

    Ett offentligt uttalande om hur ni ställer er till innehållet i hennes artikel skulle kunna ge mig förtroendet åter. Har ni svårt att ge mig detta eller liknande kommer jag att utifrån den kontext denna artikel presenterats dra slutsatsen att denna typ av värderingar finns representerad inom Unionens ledning och då är det bättre om jag lägger mina pengar på min familj istället. I vår familj, precis som i alla andra jag känner, är man och kvinna på samma lag, och vi betackar oss för att behöva finansiera några könskrig.

    • Jag lyckas inte leta rätt på var det står att hon arbetar för Unionen. Om hon använder det som marknadsföring av sig själv borde ju Unionen reagera. Dessutom tycker jag som du också skriver att man kan ifrågasätta värdegrunden för ett organisation som anställer någon med sådana åsikter på en hög position, eller åtminstone kompetensen hos rekryterarna.

      • Det står i hennes CV på Linkedin om man scrollar ner en bit. Och om jag inte missminner mig har det stått i presentationen intill hennes tidigare krönikor, vilket innebär att hon inte skriver som privatperson.

        Lika lite som Stig Malm var privatperson när han myntade klassikern fittstim.

      • Ok, hennes CV måste hon ju få ha men om det står i hennes krönikor så är hon ju representant för Unionen och de måste reagera.

  13. Bra att du tar upp det här! Läste även Ekvalists inlägg och det är jättebra att Matthias med flera skrivit till dem och uttryckt sina åsikter angående det här. det verkar råda oklarheter angående om hon bara varit sommarvikarie och slutat, eller om hon fortfarande är head of.. (ja, vad titeln nu var), som hon själv påstår.

    • Tack!

      Vintervikarie får det väl vara i så fall, eftersom hon var anställd september till maj. Förmodligen ersättare för nån som varit mammaledig. Nu är hon tillbaka i sitt gamla jobb på Prime, men har inte ändrat sitt Linkedin-CV angående att hon slutat på Unionen.

  14. Pingback: Seher Yilmaz krönika och extremvänsterns krig mot vita män | Genusdebatten

  15. Bra Mathias. Fler borde göra som dig och säga ifrån till organisationerna som anställer öppet misandriska feminister. Hoppas fler unionen medlemmar gör som dig.

Lämna en kommentar