Mansdagen 2013

Inför internationella mansdagen 19 november förra året skrev jag ett inlägg där jag specificerade vad jag anser vara de tre viktigaste mansfrågorna i Sverige. Det inlägget försökte jag efter finputsning även få publicerat på Newsmill, vilket dock refuserades på vaga grunder, trots att inga andra inlägg på temat publicerades. Jag ska här kortfattat summera vad som hänt i varje delfråga sedan dess.

Misandri i media: Vid årsskiftet började jag samla en länklista på allt jag definierar som misandri, av betalda skribenter med ansvarig utgivare, alltså inte vad glada amatörer skriver på fritiden, utan professionella skribenter. Jag trodde att jag skulle hitta ca en artikel i veckan, men i skrivande stund innehåller listan över det dubbla, innan året ens är slut. Ett tag trodde jag att det var på väg att bli bättre, men det kan bero på att jag förmodligen blivit luttrad och inte ens ser allt. Den lömskaste misandrin är den erkända härskartekniken osynliggörande, som gör kvinnofrågor av sånt som drabbar båda könen tämligen lika, t.ex. partnervåld eller näthat. Och i samband med mansdagen kommer väl media som vanligt att fyllas med artiklar om hur dåliga män är, ifall dagen överhuvudtaget nämns?

Det finns förstås ljuspunkter. En av dem är Cissi Wallin, en av få mediafeminister som börjat sig på internkritik och som blir allt mer mogen och nyanserad. För det har hon åkt på många smällar och förlorat tidigare vänner, vilket visar hur dåligt debattklimat vi har i Sverige. Jag följer hennes nya blogg och det går ibland att föra en vettig dialog med henne, i den mån hon har tid att delta. Tyvärr är hon dock en ganska liten fisk i mediehavet, som radiopratare på en snart nedlagd station samt krönikör på en av de mindre rikstidningarna.

Könsdiskriminering i regler och lagar: Här har väl hänt lite grann, men inte särskilt mycket. Redan i slutet av förra året blev det olagligt med könsdifferentierade försäkringspremier, vilket förstås medierna vinklade till ‘dyrare för kvinnor att köra bil’. Det finns även en riksdagsmajoritet för ett delat barnbidrag, men jag har inte följt frågan så pass nära att jag läst eller hört hur voteringen gick, om den ens har varit. Helt klart har förslaget åtminstone mött öppet motstånd. Men det är ju bara två av hundratals skeva regler, som listas i Pär Ströms bok Mansförbjudet. Vi har lång väg att gå, ifall reglerna dessutom ska behandlas var för sig.

Pojkars misslyckande i skolan: Detta har vår nya jämställdhetsminister Maria Arnholm listat som en av de viktigaste jämställdhetsfrågorna. Men hittills har vi inte sett så mycket konkreta förslag på hur läget ska förbättras. Jag har gjort en egen lista på vad jag anser borde göras. Så länge generaldirektören för Skolverket är en uttalad feminist som i sin egen utredning skyller problemet på ‘hegemonisk maskulinitet’ och liknande snömos, är åtminstone jag skeptisk. I bifogad länk finns dock en liten ljuspunkt, där en genusforskare avfärdar att det skulle bero på antipluggkultur, vilket förhoppningsvis leder till att makthavarna börjar söka efter det verkliga problemet.

Ha en god mansdag allihopa! Själv ska jag jobba till långt in på kvällen, men dagens agenda innehåller mycket dödtid som ger chans att kolla bloggosfären på mobilen, så vi hörs nog ändå.

6 tankar på “Mansdagen 2013

  1. ”Redan i slutet av förra året blev det olagligt med könsdifferentierade försäkringspremier, vilket förstås medierna vinklade till ‘dyrare för kvinnor att köra bil'”

    Jag vill inte pissa på din parad men anledningen till att ”de” ville göra det olagligt med könsdiffererade försäkringar var att kvinnorna, på grund av att de lever längre, hade högre premier på sina pensionsförsäkringar. Så nu får vi män äntligen betala en större del av kvinnornas pensioner 🙂

    • VA…kan detta påstående verkligen vara sant ?
      Jag vet att feministerna på Folksam drev denna førsækringslinie før ett antal år seden.
      Rent ut sagt… fy før fan.

      .
      Per Hagman.
      .

  2. Pingback: Mansdagen och feministisk människosyn | WTF?

Lämna en kommentar